Trochu delší tip, protože po menším úvodu se pokusím ukázat dva konkrétní příklady práce s katalogem obsahu, věcí dost podstatnou, pokud provozujete nějaký “obsahový” web a k němu máte sociální sítě.
Pokud máte obsahový web, který zrovna není něco jako zpravodajský (neobsahuje tisíce a tisíce textů), tak byste měli mít připravený katalog obsahu, který budete používat pro sdílení, revize, aktualizace a další rozvíjení. Právě sdílení vám přitom může pomoci v tom, že se den co den budete dívat na starší obsah a vyhodnocovat “co s ním”.
Recyklace staršího obsahu je přitom dost zásadní. Umožní vám nemuset tvořit nový obsah, ale “objevovat” ten starý. Novým fanouškům tak nabídnete něco, co předtím neviděli. S dnešním masivním omezením dosahu příspěvků na sociálních sítích dřívější obsah navíc neviděla drtivá většina tehdejších fanoušků. Jakkoliv můžete stále tvořit nový a nový obsah, je to poměrně nákladná strategie. Využití existujícího obsahu je nesrovnatelně levnější. Zde případně i viz Opakovat či neopakovat příspěvky na sociálních sítích?
Je na vás jak si katalog obsahu budete dělat a jakým způsobem budete již existující obsah znovu “vytahovat” – nejčastěji sdílet na sociální sítě, ale můžete ho i znovu vydávat – byť to bude to nejméně podstatné, (správně fungující) obsahový web bude tak jako tak mít zásadní přísun návštěvníků z vyhledávačů. Aktualizace staršího obsahu vám pomůže ale i tam, vyhledávače mají v oblibě aktuální a aktualizovaný obsah.
Využití dokumentu k vytvoření několika front příspěvků
@365tipu má postupně rostoucí dokument se všemi tipy, které zde vyšly (včetně těch z @prtipy). Je chronologický a je to obyčejný HTML dokument. Používám ho k opakování starších příspěvků. Před každým příspěvkem postupně přibývají hvězdičky označující kolikrát byl již příspěvek opakován.
Po třech letech je v něm oněch více než 1300 tipů (vždy název tipu a odkaz) a hvězdičkování už došlo na čtyři úrovně. Je to velmi jednoduchý způsob – příspěvky jsou chronologicky, takže na počátku je “několik měsíců” těch, co ještě opakovány nebyly a pak jede blok těch s jednou, dvěma, třemi a čtyřmi hvězdičkami. Časem to bude mít pokračování znovu od počátku, tedy prvního příspěvku – ten zahájí pětihvězdičkovou vlnu.
Realisticky to tvoří to, že tipy se zopakují po cca 3 měsících (*), půl roce (**), roce (***) a dvou letech (****) a funguje to tak, že se (když je čas) několikrát denně podívám do seznamu a postupně jdu od jedné do čtyř hvězdiček a nasdílím na sociální sítě čekající příspěvek. Důležíté: Pokud je potřeba ho aktualizovat, tak se o to postarám, pokud už nemá smysl ho sdílet, tak ho ze seznamu kompletně dám pryč.
Příklad:
** + Co je to Inbox Zero? Mýtus nebo realita? Pomocník nebo zabiják? https://365tipu.cz/2015/12/11/tip345-co-je-to-inbox-zero-mytus-nebo-realita-pomocnik-nebo-zabijak/
** + Co jsou to earned, owned a paid média? A co teprve shared a converged? https://365tipu.cz/2015/12/10/tip344-co-jsou-to-earned-owned-a-paid-media-a-co-teprve-shared-a-converged/
*** + Stránka na Facebooku nikdy nesmí mít jen jednoho správce. Hodně důležité pravidlo. https://365tipu.cz/2015/12/09/tip343-stranka-na-facebooku-nikdy-nesmi-mit-jen-jednoho-spravce-hodne-dulezite-pravidlo/
*** + Jaká má Twitter pravidla pro falešné účty? Umožňuje je? https://365tipu.cz/2015/12/08/tip342-jaka-ma-twitter-pravidla-pro-falesne-ucty-umoznuje-je/
*** + Titulky (tiskových zpráv) se VELKÝMI PÍSMENY nepíší. Nikdy. Opravdu nikdy. https://prtipy.wordpress.com/2015/12/07/titulky-tiskovych-zprav-se-velkymi-pismeny-nepisi-nikdy-opravdu-nikdy-017/
Hvězdičky jsou umístěny před titulkem a odděleny mezerou, takže je možné snadno najít kde začíná “další” úroveň a vytváří to několik “front” příspěvků na sdílení (hledáte “**** ” a najdete první výskyt, tj. naposledy zpracovaný čtyřhvězdičkový příspěvek) – k samotnému sdílení slouží Buffer, stačí odeslat do fronty pro @365tipu i do fronty na mé osobní sociální sítě – byť i tady jsou občas výjimky, když nemám pocit že je to dostatečně silné pro moje osobní sítě, tak je vynechám, nebo vynechám jenom některé z nich.
Pokud se ptáte proč tohle třeba není automatizováno (šlo by to poměrně snadno), tak pro ten důvod co jsem uvedl před chvíli. Musím se podívat jestli nové sdílení má smysl a zda není nutná aktualizace. Případně i zvážit, kam všude sdílet. Mírná výhoda je i ta, že sdílení neprobíhá zcela pravidelně.
POZNÁMKA: To ” + ” je pozůstatek toho, že jsem kdesi na počátku rozlišoval kam bylo sdíleno a “+” bylo “na Google+”. Což jsme potom přestal řešit, na Google+ jde prostě všechno, ale to ” + ” tam zůstalo – můžete ho brát jako oddělovač mezi příznaky (*) a dalšími “záznamy”.
Tenhle dokument je HTML dokument otevřený ve Expression Web 4. Mohl by to být Google dokument nebo Google tabulka, ale protože Expression Web 4 slouží k psaní tipů, tak je jednodušší se překliknout mezi záložkami v jednom programu, než přebíhat do prohlížeče kde by “fronta” byla otevřená. Tak jako tak se i tento dokument (365tipu-lists.htm) stejně synchronizuje do Dropboxu, takže s ním lze pracovat kdekoliv a kdykoliv. Ale protože s ním pracuji jenom já, tak nepotřebuji kolaboraci.
TIP: Co dělat se starým obsahem je o údržbě webu a odstranění obsahu, který už nikdo nečte a ani nemá žádný další význam. Můžete to nakonec spojit s tím o čem píše tento tip a některá mazání dělat průběžně.
Využití tabulek a data uveřejnění
Když jsem poslední dva roky pracovat pro Pet Center tak to fungovalo trochu jinak – tam existoval Google Sheet (tabulka) ve kterém byly všechny články v příručkách zvířat, tipy a triky, různorodé sezónní články.
Celé to navíc bylo dvojjazyčné (české a slovenské weby i český a slovenský Facebook, ale jenom český Twitter) a pro zjednodušení se sdílení dělalo ve stejnou dobu na české i slovenské mutace – v tabulce byl tedy titulek a zpravidla (ale ne vždy) dva odkazy (cz/sk) a pak několik sloupců pro každou sociální síť kam bylo možné sdílet.
Do sloupců sociálních sítí jsem dával datum posledního sdílení a nechával tam všechny předchozí s odřádkováním – na aktuální datum mám klávesnicové makro (dává tam něco jako [22.01.18]), takže to šlo velmi rychle (k makrům viz Jak si zjednodušit psaní? Programy pro makra a zkratky na klávesnici).
Tenhle systém snadno umožňoval najít něco co bylo sdíleno dostatečně dávno a nasdílet to znovu. Nebo něco co nebylo sdíleno v dostatečném počtu – více datumů oddělených Enter to velmi usnadňovalo.
U tohoto druhého způsobu využívání již existujícího obsahu fungovaly hodně i sezónní příspěvky (vánoce, nový rok, vysvědčení, různé dny zvířat), ty stačilo mít označené a včas je využít. Nově psané texty se potom přidávaly na konec tabulky a ta tak pořád rostla.
Tyhle tabulky existovaly dvě, jedna s vlastním obsahem a druhá s cizím obsahem, tedy tím co se za ty dlouhé měsíce podařilo najít na Internetu – články, videa, návody někde jinde. V obou fungoval stejný systém, který usnadňoval nalezení něčeho, co “několik měsíců nikdo neviděl” a bylo to možné znovu nasdílet.
Oproti předchozímu řešení, tohle je skutečně tabulka v Google – bylo to dost nutné proto, že tenhle přehled všech dostupných článků později sloužil kolegyni, která z něj vkládala věci na sociální sítě.
Co se u tohoto řešení neliší je nutnost průběžně revidovat co v seznamu máte, některé věci prostě časem přestanou být použitelné – ty buď můžete vyhodit, nebo si založit list “Archiv” a odsouvat to tam.
POZNÁMKA: Tady se systém front nehodil, proto jsou zde slupce s daty uveřejnění. Tolik sloupců, kolik míst na sdílení bylo používáno – ne vždy se vše sdílelo všude. Pokud by se daná věc vždy sdílela všude, stačilo by sloupců méně.
Tenhle tip tak trochu patří do menšího nepravidelného seriálu Jak řeším projekty. Mrkněte se případně i na další díly:
- Krok za krokem (1) Základy
- Krok za krokem (2) Sociální sítě
- Malá odbočka: V Jak se zbavit příliš dlouhého seznamu úkolů? Prokrastinací určitě ne
- Krok za krokem (4) Objevování a zpracovávání obsahu a témat
- Krok za krokem (5) (Nepostradatelné) Online služby
- Krok za krokem (6): Kolik času zabere @365tipů? S čím počítat, pokud chcete blog?
- Krok za krokem (7): Jak řeším obrázky pro (nejenom) @365tipu
- Malá odbočka: Jak na Inbox zero. Co si počít se záplavou e-mailů aneb o co se pokusit v roce 2018.
- Krok za krokem (8). Profily v prohlížeči Chrome