S termínem VSYNC (Vertical Sync, vertikální synchronizace) se setkáte u grafických karet při hraní her nebo 3D aplikací. VSYNC můžete zapnout nebo vypnout, dělá se to v Nastavení grafické karty. A možná není příliš jasné, zda tuhle volbu máte či nemáte aktivovat.
VSYNC nastavení umožňuje sladit generovaní obrazu vaší grafickou kartou (a procesorem) s rychlostí kterou je váš monitor či LCD schopné zobrazovat. Pokud se vrátíte trochu do minulosti, kdy ještě nebyly široce rozšířené LCD, tak klasické monitory (CRT) většinou zobrazovaly šedesát snímku za sekundu (frekvence zobrazování byla 60 Hz). Lidské oko 60 postupně se proměňujících sekvencí (snímků) vnímá jako plynule se měnící obraz a nevidí jednotlivé “obrázky”. Stačí mu i 25 snímků za sekundu, ale čím větší frekvence (počet snímků) je možná, tím lépe budeme ony měnící se obrázky vnímat.
Grafická karta (a software vaší hry) vytváří jednotlivé snímky. Zjednodušeně řečeno generuje postupně se měnící sérií “animací”, která pokud je dost rychle zobrazována a zobrazena na LCD či monitoru vytváří plynulé dění ve hře. V souvislost s tím se zde objevuje další zkratka, FPS (frames per second, počet snímků za sekundu). Čím lepší máte grafickou kartu, procesor (a ideálně i disk v počítači), tím více FPS může hra generovat. A tím lépe se vám bude hrát – vše bude plynulé, ovládání i obraz bude bez lagu, tedy bez prodlev, trhání či záseků.
S ohledem na propojení mezi grafickou kartou generující snímky (FPS) a displejem snímky zobrazující je jasné, že může být vhodné sladit právě rychlost generování s maximální možnou rychlostí zobrazování (což je onen počet Hz/Hertzů udávaný u vašeho displeje). Což nejčastěji může znamenat, že k 60 Hz prostě sladíte 60 FPS.
Jenže, dnešní počítače a grafické karty dokáží generovat dost často více než 60 FPS. Pokud pak třeba hra generuje 100 FPS, znamená to, že skoro každý druhý vytvořený snímek se nemůže na displeji zobrazit. Projeví se to tím, že začnete vidět poškozené obrázky, kde část bude z jednoho a část druhého – prostě někde v obrázku dojde k “přetržení” (v angličtině se tomu říká screen tearing).
Pokud něco takového vidíte, tak je čas zapnout VSYNC. A také to znamená, že pokud nic takového nevidíte, tak nemá smysl VSYNC zapínat. VSYNC se zjednodušeně postará o to, aby vaše hra generovala méně snímku a jejich počet odpovídal tomu, kolik je schopen zvládnout váš displej.
Zapnutí VSYNC může mít negativní dopad na hraní – zdržováním a zpomalením se může objevit zpomalená reakce na myš a klávesnici. Nepříjemně se může projevit i v momentě, kdy dorazíte ve hře do nějaké graficky intenzivní scény – software ještě více sníží počet generovaných obrázků a sníží tak FPS tak, že to začnete vnímat.
Tady nikdy nezapomeňte, že pro hry na PC je rozhodně podstatné, aby počítač měl dostatek výkonu (procesor, disk, paměť), není to tedy závislé jen na grafické kartě. Ve Windows 10 se může hodit tip Jak funguje Game Mode (herní režim) ve Windows 10 Creators Update?
VSYNC může pomoci ještě v okamžiku, kdy se vám přehřívá grafická karta či procesor. Ale tady spíš dbejte na to, aby bylo k dispozici dostatečné chlazení a počítač byl vyčištěný a nic nebránilo odvodu tepla. VSYNC může snížit ohřívání tím, že zpomalí generování obrázků a tím sníží zátěž. Hodit se vám může Čím monitorovat a řešit rychlost a další vlastnosti (nejenom) grafické karty? Co když se přehřívá?
TIP: Kolik paměti má moje grafická karta? A jak ji přidělit ve Windows 10 více paměti? si přečtěte, pokud vám hra tvrdí, že má vaše karta málo paměti. Ale zázračná řešení nečekejte