Návštěvnost na Internetu lze snadno falšovat. Nejenom tak, že budete návštěvy vydávat za čtenáře či reálné uživatele (tady viz Jak se měří návštěvnost? Návštěvy, uživatelé, zhlédnutí, reální uživatelé) nebo si prostě čísla vymýšlet a výstupy (třeba) z Google Analytics upravovat před odesláním klientům. Oblíbené je i manipulace s časovým obdobím nebo záměrně poskytování čísel za velmi dlouhé časové období, kde už chyba v měření je zásadně vysoká.
Můžete si prostě čísla generovat sami, protože je nikdo neověřuje ani neměří nezávisle na vás (typicky návštěvnost sociálních sítí, kterou si všechny ty Facebooky, Twittery, Snapchaty a WhatsAppy určují podle svého a bez ověření). Což je důvod proč existuje nezávislé měření v podobě Netmonitoru pro Internet, ale třeba i ověřování nákladů periodického tisku pro určování čtenosti klasických médií.
Nejčastější falšování návštěvnosti je ten způsob že se započítá něco co tam nepatří. V “povolené” podobě je to iDnes započítávající si Jízdní řády. V nepovolené podobě stačí umístit měřicí skript někam, kam nepatří. Pak můžete generovat vysoká čísla uživatelů, aniž by to bylo reálné. Z málo navštěvovaného webu se tak může stát internetový gigant.
Často se používá to, že uživatele po odhlášení pošlete z jedné služby na jinou. Nebo při zavření stránky otevřete jinou. Běžně to dělají například freemaily, kdy po odhlášení z mailu přesměrují uživatele na hlavní stránku portálu, který k freemailu patří.
TIP: Pokud někdo používá Google Analytics, tak si můžete vyžádat přístup do GA, abyste se sami mohli podívat a prověřit důkladně jakou návštěvnost web má. Můžete se tak podívat nejenom na jedno celkové číslo, ale i na to jakým způsobem je web používán, odkud vlastně návštěvnost pochází. Pokud ale někdo návštěvnost falšuje některým ze zde uvedených způsobů, tak to tam nejspíš neodhalíte.
Využívá se i přesměrování při neaktivitě. Dáte Refresh/reload a hned naskakují počty zhlédnutí i doba trávená. Ale může dojít i přesměrování kamkoliv jinam. Právě automatické obnovování stránky je jeden z častých způsobů navyšování čísel a ne nadarmo je umístění měřicích kódů do takovýchto stránek v seriózních měřicích systémech zapovězeno.
Ty pokročilejší podvody natahují nesouvisející stránky v neviditelném rámci (IFRAME). Tímhle způsobem si často vypomáhají vydavatelé a jako se všemi ostatními způsoby, je velmi obtížné tohle odhalit. Patří sem i umístění měřicího kódu do reklamy.
Stahovat stránky je možné i v mobilních aplikacích, ať už viditelně nebo neviditelně. Protože návštěvnost z mobilů je (a bude) velmi podstatná pro prodej mobilní reklamy, tak tenhle způsob podvádění bude v příštích letech častý. Co na tom, že tohle už bude (protože FUP, atd) vlastně platit uživatel mobilní aplikace.
PROČ? Ptáte se proč se tohle dělá? Jde především o peníze. Vyšší návštěvnost je argument pro prodej reklamy, partnerství, ale třeba i pro výši ceny prodeje samotné služby, úpisu akcí a dalších aktivitách ovlivňujících ohodnocení. Ti kterým jsou falešná čísla poskytována jsou zpravidla nezkušení nebo prostě neověřují.
Samostatná kategorie podvodů je ta, kdy si prostě koupíte strojově generovanou návštěvnost – váš web bude navštěvovat roboticky generovaný návštěvník, který se může i chovat jako ten “reálný”. Bude mít různé cookies, měnit IP adresy, klikat na odkazy. Často se k tomu používají botnety, tedy sítě ukradených počítačů, kde nic netušící vlastník napadeného počítače “brouzdá” po Internetu. “Služby” tohoto typu se běžně nakupují. Není ale problém si je provozovat, stačí si na Internetu stáhnout už hotové skripty, které něco takového umí, nebo si je za pár hodin napsat. A pak už stačí jenom nechat běžet počítač či počítače. Ty 24/7 generují falešné návštěvníky.
TIP: V Jak je to na Facebooku (i jinde) s počtem zhlédnutí videa? zjistíte, jak umí být Facebook kreativní v navyšování čísel
Záměrně chybné umístění měřicího kódu zpravidla neovlivní počty unikátních uživatelů, ale může navyšovat počty zhlédnutí, trávený čas a některé další metriky. Může jít i o duplicitní umístění, ovlivnit čísla může i to, kam ve stránce se kód umístí. Čas od času se najde i manipulace se samotným měřicím kódem.
Nepodvodný způsob? Reklamou si koupíte návštěvnost, případně pokud jde o obsahový web, tak vhodnou volbou témat a titulků ji (zpravidla krátkodobě) navýšíte. Jakkoliv tohle není podvod, stále je to způsob jak můžete s návštěvností podle potřeby čarovat.