V dubnu oznámená změna API se stala skutečnosti 17. července a sdílené odkazy na Facebook už není možné upravovat (viz Facebook znemožní změnit obrázek, nadpis a popisek sdíleného odkazu.)
Je stále možné přidat text příspěvku, ale už není možné měnit titulek a podtitulek (perex) ani obrázek. Připojený odkaz si Facebook opatří z webu, kde k tomu slouží META značky obsahující Open Graph informace. Pokud váš web tohle nepodporuje nebo podporuje špatně, tak viz Co je to Open Graph a proč je potřeba aby designeři webů věděli o co jde.
Pokud si potřebujete ověřit jak Facebook vaši stránku/stránky/Web vidí, tak viz Co udělat se špatně vloženým odkazem na Facebooku? Jak ho napravit? a pomůcka Sharing Debugger. Ta také slouží (a to je dost podstatné) k případném novému načtení informací ze stránky. Facebook si totiž načtené až 24 hodin pamatuje.
Facebook tvrdí, že tohle dělá v rámci boje proti fake news, ale jako obvykle je to jenom pohádka. Nejvíce pravděpodobný důvod je někde jinde. Plně upravitelné sdílení odkazů je totiž možné přes reklamu. A protože Facebook velmi tlačí na to aby se za všechno platilo, tak prostě volně dostupnou možnost plně přizpůsobených příspěvků prostě zrušil.
Níže popsané řešení z roku 2017 se nakonec proměnilo a v Business Manageru je doplněna autorizace webu a Stránek kde můžete ručně měnit obrázky dle libosti. Podrobnosti v Jak na Facebook Stránce umožnit změnit obrázek připojený k odkazu. Ponechal ale pouze možnost změn obrázku, titulek a perex už měnitelný není.
Původní náhrada z roku 2017
Zrušení možnosti úpravy sdílených odkazů se setkalo se silnou vlnou nevole, takže jak už to tak chodí, do 12. září 2017 umožňuje Facebook vydavatelům v rámci Stránky určit, že jsou vlastníky určitého webu (i více webů) a pro tento web budou moci ještě stále upravovat odkazy. Dělá te se v Publishing Tools a je tam nová volba Link Ownership. Technicky je to přes doplnění další META značky na stránky webu (<meta property=”fb:pages” content=”jedno nebo více ID” />)
Celé to má dva problematické body. Tuhle funkčnost zpřístupnil Facebook jenom vydavatelům a kdo “je” či “není” vydavatel se rozhodl Facebook sám. Pokud ji dostupnou nemáte, tak prostě máte smůlu (a pokud nemáte nějaký protekční kontakt uvnitř Facebooku, tak nic nepomůže, změna typu Stránky samozřejmě nestačí).
S autorizací webů pro Stránky je to navíc takové trochu nejiste, v oznámení se hovoří o tom, že to bude m ožné pouze do 12. září 2017 a není uplně jasné, jestli po tomto datu skutečně zůstane možnost úpravy sdílených odkazů, nebo to Facebook zruší i pro ty co měli štěstí a jsou bráni jako “vydavatel”.
Jiná možnost
Další možné řešení je využít Power Editoru, tedy nástroje pro vytváření reklamy. Podle How do I create a Page post in Power Editor? je v něm možné vytvářet kompletně přizpůsobené příspěvky s odkazem a poté je (bez placení) použít na Stránce. Power Editor můžete použít pouze pokud máte ke Stránce vytvořen inzertní účet (a přidanou platební kartu/metodu). Nutno navíc dodat, že tohle vytváření “příspěvků” je daleko složitější a vyžaduje podstatně víc času a klikání.
POZNÁMKA: Zrušení možnosti upravit sdílené odkazy je Facebookem nasazována postupně, takže můžete mít Stránku kde to stále možné je, stejně jako mít takovou, kde už to možné není. Na @rychlofky už to například možné není (ale stále je tam možné nahrát jiný obrázek či více obrázků). U @365tipu to prozatím možné je – zda je to už nejde poznáte snadno, nebudete moci kliknout do titulku ani perexu.
Jedna věc je stále nejasná, odstranění možnosti nahrát k odkazů vlastní obrázek je nejenom poměrně zásadní problém (Facebook běžně natahuje nesmyslné obrázky a ne vždy je realisticky možné používat og:image pro určení). Znamenalo by to ale také likvidaci “karuselové” podoby, tedy sdílení odkazu s více obrázky (kde navíc, konečně, je možné mít ke každému obrázku vlastní text i odkaz).
TIP: Stále můžete vytvářet čistě textové nebo obrázkové příspěvky a odkaz uvádět v textu příspěvku. Čas od času je tohle vhodné použít už třeba jenom pro to, že to vypadá jinak a může to více zaujmout fanoušky. Pamatujte ale, že fotka s odkazem v textu příspěvku je Facebookem nejspíš ještě stále omezována co se dosahu týče.