Hlavní stránka webu (homepage) bývala před lety zásadním nástrojem pro skoro vše na co jste si mohli vzpomenout. Sloužila pro vstup na web, byla výkladní skříní, dávalo se na ni maximum věcí, protože se tak nějak předpokládalo a doufalo, že právě podle téhle stránky se lidé dál rozhodují jak pokračovat v návštěvě a čtení.
Jenže, mezitím se svět velmi změnil a většina návštěvníků webů přichází na nějakou konkrétní stránku – článek, produkt, funkčnost. Přicházejí tam protože se tam objevili z vyhledávače, nebo je tam přivedl odkaz ze sociálních sítí. Na hlavní stránku se skoro nedostanou.
Přicházejí tam ale i z vaší vlastní internetové reklamy, protože jen blázen by platil reklamu a přiváděl návštěvníky na hlavní stránku. Reklama prakticky vždy je reklamou na něco konkrétního a proto musí přivádět na určitou konkrétní stránku. Čímž se dostáváme k druhému termínu, tedy vstupní stránce (landing page). “Landing” proto, že právě na takového stránce “přistane” návštěvník.
Landing stránky mohou být třeba konkrétní produktové stránky e-shopu, ale velmi často budete vytvářet specifické landing stránky pro konkrétní reklamu, kampaň. Vytvářet je ale můžete i pro vyhledávače, pokud chcete posílit pozici určitých vyhledávacích frází. Takovouto stránku budete vytvářet například pro Google, aby z ní vytvořil takový ten předřazený blok s informacemi o konkrétní věci (viz Featured snippets in search)
Hlavně budete landing stránky vytvářet, aby na nich docházelo ke konverzím. Třeba takovým, že zájemce o bazén pro psy po kliknutí na nalezený výsledek ve vyhledávání opravdu najde co hledal (tedy bazén pro psy) a ihned poté ho koupí (online konverze) nebo půjde koupit do obchodu (offline konverze).
TIP: V Co by mělo být hlavní stránkou blogu? Přehled článků nebo statická stránka? je řeč o dvou alternativách provedení blogu. Je tam řeči i o konverzích.
Jak má vypadat správná landing stránka
Onen požadavek na konverzi znamená řadu velmi zásadních požadavků na uspořádání landing stránky, na použité obrázky a fotografie, umístění potřebných akčních prvků (objednacích prvků) a copywriting, tedy správně tvořené texty a strukturu textu. Nesmí chybět ani správná call-to-action. Mimo to ale také musí daný produkt či služba splňovat požadavky kupujícího, vyhovět jeho očekávání (či je správně vyvolat) ať už jde o vlastnosti či (ještě podstatnější) cenu, dodací podmínky a podobně.
TIP: Na Internetu najdete tisíce příkladů, jak mají landing stránky vypadat (stačí když budete v Google hledat “landing page”). Můžete začít třeba u 16 of the Best Landing Page Design Examples You Need to See in 2017
Častou chybou v e-shopech a e-marketingu vůbec bývá to, že si firmy představují, že homepage bude fungovat jako landing page/stránka. Nebude. Ale také to, že vytvářejí landing stránky, které jsou stejně přeplácané jako homepage. Aby se pak divili, proč ani tohle nefunguje.
Čím více totiž budete návštěvníka rozptylovat odvádět jeho pozornost od nejzásadnějšího (od konverze), tím hůře do dopadne. Proto je dobré aby landing stránka neměla žádné zbytečné navigace, menu či rozcestníky kamsi. Vyplatí se použít minimum obrázků, nejlépe takových co buď vedou ke konverzi nebo neruší od informací na stránce uvedených. Samozřejmostí by měly být větší fonty, ale také důraz na to, aby vše zásadní bylo vidět na první natažení. Protože pokud něco schováte tam, kam bude muset návštěvník rolovat, zhoršujete šanci na konverzi.
Velmi často se říká, že by landing stránka měla být zásadně jedno sloupcová a středěná. ale tohle až tak jednoznačné není. Pomoci vám může A/B testování, které je dost zásadním nástrojem pro vytvoření kvalitní landing stránky.. Co je ale rozhodně nutné, zachovat shodu vzhledu e-mailu (kterým na landing stránku přivádíte návštěvníky) a samotné stránky. Ta by na druhou stranu ale neměla vypadat příliš rozdílně od vašeho webu.
Nezapomeňte landing stránku otestovat v různých prohlížečích a mobilních zařízeních (musí být buď responzivní nebo mít mobilní varianty). Hodně věnujte tomu, aby byla rychlá, velmi velmi rychlá. Pokud se totiž vaše landing stránka bude natahovat v řádu sekund (už dvě sekundy je moc), tak o většinu konverzí přijdete.
Již funkční a používanou landing stránku (možná jich uděláte víc a budete používat pro různé účely) velmi pečlivě sledujte v Google Analytics a dalších nástrojích, které vám umožní vyhodnotit jak ji lidé používají. Ale nepřehánějte to, tyhle nástroje mohou znamenat, že ji zpomalíte a stane se nepoužitelnou.