Influencer je ovlivnitel, zpravidla jednotlivec, člověk, který něco ovlivňuje. Velmi často se toto slovo v češtině nepřekládá, zejména v souvislosti s influencer marketing, tedy využíváním vlivných lidí k marketingu. Vliv nemusí mít zdaleka jen jednotlivec, ale i různé spolky, organizace, skupiny lidí, ale i firmy. Nejčastěji ale v této souvislost jde o jednotlivce.
Influencerem je prakticky každá známá osobnost, kterou sleduje, čte či poslouchá, dostatek lidi. Předpokladem samozřejmě je, aby ji lidé důvěřovali, ale zdaleka to neznamená, že někdo nedůvěryhodný nemůže ovlivňovat řadu lidí (stačí se podívat do české politika na individua jako Konvička, Okamura či Miloš Žeman).
Využití vlivných lidí v marketingu je vlastně snadné, potřebujete, aby váš produkt či službu zmínili, ať už méně či více. Tím dojde k vyvolání zájmu, lidé se budou chtít podívat co jejich idol či vzor používá. Čím více ona zmínka bude věcná a kladná, tím lepší výsledek bude. Výhodou samozřejmě je i to, pokud ona osobnost, influencer, zmiňuje onu věc dlouhodobě.
Jako influenceři dříve fungovali blogeři, dnes fungují stále, ale přidávají se k tomu youtubeři, instagrameři a obecně lidé na sociálních sítích. Výhodou podobných lidí je ta, že mají zpravidla nějaké sociální profily či kanály a případný vliv je poměrně dobře měřitelný. Čímž nemyslím podle toho kolik lidí je sleduje, ale hlavně podle toho, jak se vám povedla či nepovedla případná kampaň.
Influencer marketing kampaně mohou zahrnout jednoho konkrétního vlivného člověka, stejně jako třeba více z nich. Běžně se dohadují kampaně s více youtubery (či dalšími formami). Protože mluvíme o marketingu a reklamě, měly by všechny takového aktivity být samotnými influencery jasně označené jako reklama, marketing v okamžiku, kdy jsou přímo nebo nepřímo placené.
TIP: V Klout.com není jediný – další pomůcky pro hledání vlivných účtů na sociálních sítích je načaté jedno podstatné téma, hledání vlivných lidí, účtů.
Influencer marketing ovlivňuje to zda si někdo něco koupí, stejně jako třeba to, zda někdo někoho bude volit. Vedle toho zviditelnění přes influencery ovlivňuje vnímání značky, její kredibilitu, důvěryhodnost. Může ale také značku zcela poškodit v okamžiku, kdy dojde například k nevhodné volbě influencera, nebo se ukáže, že vychvalování produktu bylo vlastně jenom trapnou skrytou reklamou.
Pokud se rozhodnete pustit se do influencer marketingu, budete muset především influencery najít – takové co oslovují vaši cílovou skupinu, komunikací a stylem odpovídají vaší značce. Poté můžete zvolit v zásadě tři varianty
- Můžete se sami pokusit influencera ovlivnit tak, aby ho váš produkt zaujal a on ho chtěl používat. Sám od sebe (a možná i za své vlastní peníze)
- Můžete skrz influencery ovlivnit trh, který se tak dozví o vašich produktech či službách
- Můžete přímo influencery využít, aby se stali advokáty vašich produktů a služeb
Ve všech případech je velmi důležité aby vaše aktivity byly transparentní, aby nedocházelo k manipulacím, podvádění. Ke špatným koncům vede skrývání toho, že někdo spolupracuje s někým. Za normálních okolnosti je „přiznání“ influencera ke spolupráci s někým předem velmi výrazným plusem.
Důležité ale je, aby onen influencer měl už předtím vybudovanou silnou důvěru, která fanouškům umožní pochopit, kdy jen zprostředkovává reklamu nebo kdy sám nějaký produkt či službu opravdu hodnotí a používá.
TIP: Při hledání vhodných influencerů můžete zkusit prostě začít těmi co jsou na vrcholku žebříčků, třeba těch co jsou v Nejsledovanější české účty na Instagramu nebo v Jaké jsou nejpopulárnější české kanály na YouTube?. Rychle zjistíte i to, že jsou už dávno „prodaní“ agenturám a jde o velký byznys