Možná jste na to narazili. Na Internetu se dají udělat různorodé “testy” jak si na tom stojí váš web s ohledem na optimalizaci pro vyhledávače (SEO). Jeden z těch českých, doslova památných, od společnost SEO Servis, je známý i tím co řada dalších. Dá vám procentuální hodnocení. A vyvolává tím dojem, že byste snad měli mít 100% hodnocení, jinak jsou vaše stránky na houby.
Když si do takovéhoto vtipného (a v řadě případů čistě podvodného) testu dáte například www.seznam.cz, tak získá nebohých 72 procent. A začtete-li se do zjištěných “nedostatků”, tak jenom s trochu mírnou odborností zjistíte, že řada z nich je nesmyslná a nehraje žádnou roli.
Zapomeňte na všechny ty SEO testy a požadavky na stoprocentní hodnocení.
Jsou použitelné jako orientační nástroj pro strojové zjištění, zda vaše stránka nepostrádá některé zásadní věci, ale bez použití mozku pro zhodnocení nezjistíte nic. SEO navíc nezávisí na hloupostech jako je “chybí vám META KEYWORDS” nebo “máte příliš malou hustotu klíčových slov”. Ani na tom, že máte 4 KB velké CSS.
Ty nejpodstatnější věci okolo SEO, tedy správného zpracování webu a ještě více podstatné a zásadní “odkazové portfolio“, odhalí jenom člověk. Co navíc, bude mu to klidně trvat i několik hodin, než opravdu zjistí, jak na tom jste (či nejste). Dělat to bude při něčem co se jmenuje SEO Analýza
Památní v tomto ohledu (na českém Internetu) byli SEO Experti, kteří provozovali “SEO Analyzáror“. Řeč o tom byla třeba v Reference SEO Expertů ve světle jejich vlastního SEO analyzátoru aneb svěřte se “odborníkům”. Dnes už ona www.seo-analyzor.cz doména je na prodej a v historii najdete i takové ty klasiky jako únik před soudem přejmováním a převodem na bílého koně.
TIP: Co je to SEO? je případně dobré místo kde začít pro vysvětlení co všechno to znamená, když se řekne SEO.
Dá se změřit SEO?
Změřit se dá jedině tak, že vám z vyhledávačů začne přivádět zásadní množství návštěvníků, kteří navíc udělají to, co zpravidla chcete. Tedy například dlouho na webu zůstanou a přečtou si články. Nebo, pokud máte e-shop, se stanou vašimi zákazníky. Prostě nějakým způsobem je zhodnotíte.
Ony automatizované pomůcky můžete použít jedině pro základní kontrolu toho, jestli jste na něco nezapomněli. Moc se ale na to nespoléhejte. Málokterá z nich vám například řekne, že jste omylem zakázali indexování v robots.txt.
A už vůbec vám neřekne nic o tom, jak se vám daří získávat zpětné odkazy, ani jak na tom opravdu váš web ve vyhledávání (a tedy v SEO) je. K tomu budete opět potřebovat spoustu práce, třeba v Google Search Console a další podstatně pokročilejší pomůcky o kterých je řeč například v Kde zjistit, co nejvíce a v jaké podobě lidé hledají? či Jak hodně se snažit při blogování hledět na správný obsah klíčových slov?
Takže až zase někdy narazíte na někoho kdo bude argumentovat “nemáte 100 procent v SEO testu”, tak ho pošlete někam.
TIP: Pokud chcete vědět víc užitečných věcí týkající se SEO, tak to zkuste přes zdejší štítek SEO. Už je tu docela slušná sbírka tipů na toto téma.
Další (a hlavně cizí) k tématu? Zkuste Honzu Tichého a jeho SEOmaty jsou k ničemu