Pokud používáte Buffer (viz Buffer oceníte v okamžiku, kdy chcete plánovat věci na sociálních sítích dopředu a řada zdejších tipů) či nějaké další nástroje pro zveřejňování na sociálních sítích, tak je dost pravděpodobné, že mají možnost automatického zkracování URL pomoci zkracovačů (bit.ly, goo.gl a další), případně do odkazů doplňují UTM parametry používané Google Analytics. Měli byste vědět, že tohle je vhodné používat jenom pokud k tomu máte extra důvod.
O vhodnosti vyhnout se zkracovačům byla řeč už v Zkracovače adres a kdy je používat. A proč je spíš nepoužívat a je to jedna z věcí, kterou je vhodné okamžitě vypnout, jakmile začnete používat Buffer. Jsou komplikací pro vaše fanoušky a Buffer je potřebuje jenom k tomu, aby poznal kolik lidí prošlo skrz určitý odkaz. Což je věc, která se vyplatí jenom pokud opravdu nutně něco takového potřebujete sledovat, ale ne při každém odkazu, který na sociální sítě odesíláte.
Důvod nepoužívání zkracovačů? Ten zásadní? Lidé neví kam odkaz vede a po letech virů a malware využívajících zkracovače se na ně bojí klikat. Druhý nejpodstatnější důvod? Zkracovač skryje vaší značku, tedy adresu webu, na který odkazujete.
TIP: Jak zjistím kam vede zkrácená URL, aniž bych na ní musel kliknout? poradí jak odhalit cíl zkrácené adresy, aniž byste riskovali návštěvu možná rizikového webu.
Co se používání UTM parametrů v odkazu (slouží pro Google Analytics) týče, tak je to opět otázka toho, jestli je opravdu nutně potřebujete a zda skutečně budete do Google Analytics chodit něco sledovat a vyhodnocovat. Pokud to dělat nebudete, tak je lepší odkazy tímhle smetím nezatěžovat.
Důvody jsou v zásadě dva – první je ten, že UTM zůstávají bohužel většinou i po otevření stránky, takže další sdílení vašim fanouškem nese stejné UTM parametry a zcela vám kazí statistiky. Ten druhý je, že výsledné URL jsou nepříjemně dlouhé a plné zbytečných parametrů, opticky problematické, ale také hlavně problematické pokud je někdo chce dál použít – tu záplavu UTM parametrů musí odstraňovat.