“Bait” je anglicky návnada, to je první důležité vědět u slov, které jsou stvořené ze základu tohoto slova. “Click” je kliknutí, takže clickbaiting je aktivita, která láká uživatele, aby na něco kliknul (ale už jsme ji probírali v Co je to clickbait, clickbaiting?). Nejčastěji je to prostě titulek článku napsaný tak, aby vyvolal zájem a uživatel na něj kliknul. Velmi často je to spojené s tím, že sice na základě zájmu klikne, ale pak už stejně nedostane to, na co byl nalákán.
Clickbaiting je používán masově na sociálních sítích, bohužel ho používají i jinak seriózní média. Snaží se tak překonat zásadní problémy sociálních sítí – absurdně uměle omezený dosah příspěvků bez placení a stále více stoupající lenost uživatelů co se klikání týče.
S clickbaitingovými titulky se budete setkávat často a v zásadě jich většina je odhalitelná na první pohled. Nejčastější forma je “Nějaký zcela nevinný text, co se stalo potom vás bude šokovat“. Patří sem i titulky obsahující otazníky, vykřičníky, absurdní výzvy k akci. Typické je i provedení “Nebudete věřit tomu, že něco zcela nevinného” či forma “Tohle prostě musíte vidět“. Clickbaitingové titulky používají i různé druhy podvodu, viry či malware.
Více k tomu ale v původním Co je to clickbait, clickbaiting? Ale teď k tomu novějšímu (clickbaiting je přidán hlavně pro srovnání a oživení).
Linkbaiting
Je podobný mechanismem vyvolání zájmu, jen trochu složitější. Snaží se nějakou formou přesvědčit čtenáře či návštěvníka, aby na právě prohlížený materiál nasdílel odkaz – ať už na sociální sítě, nebo na vlastní web či blog. Může to dělat proto aby došlo k zvýšení čtenosti, ale také čistě proto, že pro SEO hledá zpětné odkazy. Na rozdíl od clickbaitingu tahle činnost není v zásadě negativní, spočívá prostě v tom, že vytváříte obsah, na který chtějí další lidé odkazovat.
Získání odkazu napomáhá to, že
- máte skvělý obsah
- věnujete se něčemu velmi aktuálnímu
- máte obsah co dlouhodobě platí
- máte obsah co se opakovaně vrací do popředí zájmu
V zásadě tohle vše je přesně to, proč třeba píšete blog, máte web s nějakým obsahem (jako je třeba @365tipu) nebo jste noviny či časopis.
TIP: V Co je to linkbuilding? zjistíte co znamená tohle další podobné slovíčko.
Na sociálních sítích bychom vedle linkbaitingu ještě mohli používat sharebaiting, protože tam tohle vše vede k dalšímu sdílení.
Takže zatímco clickbaiting je v zásadě negativní součást Internetu, linkbaiting je daleko více nástroj internetového marketingu. Clickbaiting jím může být také, za předpokladu že váš pečlivě použitý copywriting nejde za hranu a chytlavý titulek poté skutečně plní očekávání a není jenom bezcenným lákadlem.