Když už se to trochu nakouslo v Máme e-maily na webu dělat neklikací a nekopírovací? tak je čas rovnou splnit slib a přidat toto téma a připomenout i podstatné Podnikáte? Ujistěte se, že na vás jsou dostupné kontakty, protože otázka v titulku dnešního tipu má dva možná základní (a zásadní) významy.
Ten první význam je designový a z hlediska uživatelského – tam je odpověď jednoduchá – telefonní číslo na webu by mělo být co nejsnáze dostupné a co nejlépe viditelné. Nejenom jako součást kontaktů (stránky s kontakty), ale například pro e-shop či firmu, kde hraje zásadní roli jako (zejména) zákaznická linka, přímo na nějakém jasně viditelném místě na každé stránce. Ideálním místem je, pochopitelně, hlavička stránky.
Druhý význam plyne z potřeby, aby telefonní číslo šlo použít pro zavolání – zejména na mobilních telefonech. Ale také pro případné okamžité uložení mezi kontakty. Telefonní číslo by mělo být v kompletním mezinárodním formátu, tedy například ve formě +420-777-777-777. Způsobů jak číslo zapsat je podstatně více, zejména v tom, že je možné psát místo pomlček tečky nebo mezery, ale právě tvar s mezerami je ten méně vhodný – telefonní číslo totiž není jeden souvislý blok textu.
TIP: V National conventions for writing telephone numbers zjistíte, že každá země má vlastní způsob psaní telefonních čísel a že to vše je pěkný zmatek. Výš uvedené doporučení je prostě jedna z možných variant. Můžete vynechávat +420, pokud jsou to čísla v Česku, ale pro mezinárodní čísla, nebo pro volání do Česka ze zahraničí, budete tuto kompletní podobu potřebovat, včetně předvolby země na počátku.
Pokud budete při psaní čísla chtít dbát na “dobré mravy” určené nějakými těmi dokumenty, jako je třeba doporučení ITU, tak potom ale budete muset dodržovat podobou +420 777777777 (u které je dost jasně vidět jak nepraktická je z hlediska čitelnosti i zapamatovatelnosti). A ITU má pomlčku (správně spojovník) vyhrazený pro číslo linku – takže třeba +420 123456789-333
Budete-li se na to ale chtít podívat typograficky, tak v Česku je telefonní číslo používáno s mezerami – rozdělují se vždy tak, aby to byly bloky maximálně tří číslic, případně dvou číslic oddělených mezerami. Což opět souvisí s čitelnosti, ale také zapamatovatelnosti. +420 777 777 777 je ale zpravidla dobře použitelné i pro webové stránky či e-maily.
Takto použité telefonní číslo, ačkoliv stále v prosté textové podobě, se často “samo” dokáže proměnit v klikatelné – a pokud jste na mobilním telefonu, tak tak klikatelnost znamená, že bude možné rovnou začít telefonovat. Provedení v podobě souvislého textu (tedy bez mezer, ale s pomlčkami/spojovníky) navíc může usnadnit případné kopírování.
Je dobré vědět, že telefonní číslo můžete uvést i jako odkaz (A HREF) a existují varianty
- <a href=”tel:+420-777-777-777″>Zavolejte nám na +420-777-777-777</a> bude skvěle fungovat na mobilních telefonech (viz RFC3966)
- <a href=”callto:+420-777-777-777″>+420-777-777-777</a> bude navíc fungovat i na počítači, pokud má uživatel Skype
Shrnuto?
Jsou v zásadě dva nejpraktičtější způsoby jak uvést telefonní číslo – oddělující trojice čísel mezerami (+420 777 777 777) je správnější z hlediska typografie, oddělení spojovníky (+420-777-777-777) je praktičtější z hlediska strojového zpracování. Pokud chcete, můžete telefonní čísla proměňovat v klikací pomoci tel: nebo callto: protokolu. Na webu, v dokumentech, v e-mailech, by telefonní číslo mělo být co nejrychleji rozpoznatelné a dostupné.