Na @365tipů je štítek autorské právo a množství velmi užitečných tipů, které do něj patří. V pár z nich se vyskytuje zkratka DMCA neboli Digital Millenium Copyright Act. A je čas si vysvětlit o co jde. Protože je to například jedna z mála věcí, která zabere, když někdo na Facebooku porušuje vaše autorská práva. Ale také jedna z věcí, která je masivně zneužívána k cenzuře, likvidaci konkurentů, poškozování autorů i prostému znepříjemňování života.
DMCA je v zásadě zákon v USA. S jeho pomocí Spojené Státy implementovaly mezinárodně platné zákony a pravidla, které v roce 1996 ustanovily dohody v rámci WIPO (World Intellectual Property Organization). Zároveň nastavily některá pravidla, která nijak prospěšná pro autory a autorské právo nejsou. V první řadě kriminalizaci snah “překonat” digitální ochranu (DRM, Digital Rights Management).
Součástí DMCA je také ochrana poskytovatelů internetových služeb – ti nenesou zodpovědnost za porušování autorského práva jejich uživateli. Nebo lépe řečeno, nenesou jí do momentu, než se o tom dozvědí. Totožnou zákonnou úpravu má i Evropská Unie, platí od roku 2000. A výše zmíněné dohody WIPO týkající se autorského práva v EU platí také, od roku 2001.
Ochraně poskytovatelů internetových služeb se někdy, což je také dobré vědět, říká “safe harbour” (bezpečný přístav). Je zde jedno podstatné, již výše zmíněné, ale. Pokud se poskytovatel internetových služeb dozví o tom, že někdo(někde) porušuje něčí práva, je povinen neprodleně zablokovat přístup k materiálu, který něčí práva porušuje, případně odstranit takovýto materiál.
Jak DMCA funguje (či nefunguje)
V praxi to znamená, že pokud někdo porušuje vaše autorská práva a nedokážete se s ním domluvit, nebo to možné není (protože je například anonymní, nekontaktovatelný, atd), tak podáte v rámci DMCA stížnost provozovateli oné služby, kde k porušování práv dochází. Ten, pokud splníte požadavky podání, nebude zkoumat, zda jsou oprávněné a prostě zasáhne.
Což je zásadní problém, protože kdokoliv může prostřednictvím DMCA škodit, umlčovat, cenzurovat, likvidovat nejen konkurenty, ale třeba i nepohodlné kritiky. Ten jemuž byl obsah zablokován či smazán se může odvolat, na to DMCA pamatuje také. Ale opět jde o komplikovaný proces a případné odvolání bude nejenom trvat dlouho, ale neexistuje záruka, že umožní se efektivně bránit. Co navíc, obsah už je mezitím blokovaný nebo smazaný a škoda vznikla.
Zde je nutné dodat, že DMCA je masově zneužívána. A také to, že poskytovatelé služeb jako je Google jsou zavaleni milion či desítkami milionů DMCA žádostí měsíc co měsíc. Existují i tak absurdní zneužití jako to, kdy Volkswagen s pomocí DMCA znemožnil zveřejnění informaci o podvádění v emisních testech. Podávání nepodložených žádostí by teoreticky mohlo být i trestné, ale jak je vidět, v praxi se vcelku nic neděje.
DMCA navíc umožňuje vlastníkům práv žádat o poskytnutí identifikačních údajů, které jim umožní zjistit, kdo je skutečným porušovatelem autorských práv.
TIP: Pokud se chcete podívat jak vypadá žádost o odstranění obsahu u Google (v rámci DMCA), tak zkuste Removing Content From Google. Většina velkých internetových společností má podobné mechanismy pro podání DMCA žádosti, ale ne všechny to dělají tak přístupné a jednoduché jako Google. Případně se podívejte i na Legal Removal Requests
Zajímavé užitečnosti týkající se DMCA
Hodně zajímavé je, že Google (a některé další společnosti) zveřejňuje informace o tom, kolik žádostí v rámci DMCA (ale i dalších forem mazání obsahu) dostává. Najdete to v Google Transparency Report. Můžete se tam podívat i na informace o žádostech z Česka, stejně jakého obsahu se týkají – záplava žádostí se totiž týká odstranění z výsledků vyhledávání (sem patří ještě i nesmyslné Právo na zapomnění, ale o tom někdy jindy).
Hodně užitečná služba co se dříve jmenovala Chilling Effects je dnes k nalezení pod názvem Lumen. Na www.lumendatabase.org najdete prohledávatelnou databázi DMCA žádosti – dobrá je k tomu, že Google (a většinou ani další společnosti) neposkytuje detaily jednotlivých žádosti – ty můžete dost často najít právě pomocí Lumen databáze. Je to nesmírně zábavné, třeba i v tom, že tam najdete kompletně mimózní české DMCA žádosti (zde či zde). Pokud se budete chtít podívat na více příkladů, tak zkuste najít DMCA týkající se ulož.to.