Nechme teď stranou, že pokud někomu chcete napsat něco opravdu podstatného, tak k tomu rozhodně sociální sítě neslouží (viz Proč nepoužívat poštu na Facebooku (mimo okruh vlastních přátel)) a zkusme si představit situaci, kdy to prostě jinak možné není. Třeba proto, že dotyčný na sebe žádný e-mail ani kontakt neuvádí (zvláštní nápad), není dohledatelný a vy ho nutně potřebujete oslovit.
Dejte si především pozor, abyste mu nenapsali zprávu přímo na profil, protože to co mu tam budete psát může být viditelné všemi lidmi, kteří jsou přáteli – celé to sice záleží na nastavení soukromí profilu dotyčného, ale je běžné, že to co se píše přímo na profil je viditelné právě i pro přátelé dotyčného. Může to znamenat, že řadě dalších lidí tak možná sdělíte něco, co by neměli vědět. Vámi oslovený člověk může takto “poslanou” věc sice smazat, ale viditelnost omezit nemůže.
Správná cesta k poslání soukromé zprávy je, napsat mu zpráv pomocí “pošty”, kterou Facebook má. Což má ale zásadní háček, pokud nejste přáteli, tak vaše zpráva skončí někde ve složce “Ostatní” a nemusí ji vůbec nikdy najit (o tom je mimochodem řeč právě Proč nepoužívat poštu na Facebooku).
Můžete zkusit udělat to, že vnitřní poštou pošlete onu zprávu a přímo na profil pošlete něco jako “Dobrý den, poslal jsem vám zprávu, je to důležité, prosím podívejte se případně i do oné části Ostatní, kam nejspíš spadla“. Takhle uděláte poslání důvěrné zprávy opravdu tak, aby to neviděli další lidé a upozorníte osloveného, že jste mu něco poslali.
Další možností jak někomu poslat nepřímou zprávu je využít štítkování (tagging, označování). Můžete na svém profilu nebo někde na Facebooku napsat příspěvek či komentář a v jeho textu pomoci @jméno_člověka označit někoho dalšího. Fungovat to bude pouze pokud dotyčný označování umožňuje a komu označování povolil. Neobjeví se mu to sice jako zpráva, ale jako upozornění na to, že ho někdo označil. Často se to používá ve formě “na vědomí”. Ale pozor, opět to vidí další lidé, takže “aby to neviděli další lidé” podmínku toto řešení nesplňuje.
Když už budete takto někoho zkoušet oslovit, zkuste si ještě vzpomenout na to, že řada lidí používá Facebook jenom příležitostně, jednou za několik dní i klidně týdnů. To že na něm mají profil neznamená, že ho aktivně používají. Proto není vůbec jisté, že vámi poslaná zpráva opravdu bude přečtena.
Pokud na profilu uživatele nevidíte možnost mu na profil přidat příspěvek, tak to dotyčný vypnul v nastavení svého profilu. Poslat zprávu je ale možné každému uživateli Facebooku. To kde se to nastavuje v Nastavení profilu můžete vidět na následujícím obrázku.
Dobrý nápad bývá se podívat přímo na profil oslovovaného, přes záložku Informace si zjistit, jestli neuvádí e-mail či telefon. Místo posílání zprávy přes Facebook mu pak můžete poslat e-mail nebo zatelefonovat. Vy sami byste si měli ověřit, že vaše základní kontaktní informace na Facebooku (a jinde) zobrazujete.