Je to velký zlozvyk, většinou také velká lenost, ale ještě větší chyba a nešťastný nápad. Prostě když o něčem píšete, řekněme třeba o tom, proč jste si nepořídili cloudové zálohování, tak místo odkazu pomoci odkázání slovy srozumitelnými jak pro lidi, tak užitečnými pro vyhledávače, odkážete něčím jako “přečtěte si o tom zde“.
Tohle téma je nespočetně krát pokryté v angličtině, namátkou třeba Why Your Links Should Never Say “Click Here” či dokonce Don’t use “click here” as link text od samotného W3C.org. Těch důvodu proč byste se měli vyvarovat podobných nápadů je několik.
Vyhledávače a SEO je dost podstatný důvod, který vás (coby autora textu co někam odkazuje) sice nemusí moc zajímat. Měl by, protože až někdo bude odkazovat na vaše texty či články. a na všechny povede odkaz přes “zde”, tak vám to bude vadit. Budete přicházet o cenné zpětné odkazy se správnými (klíčovými) slovy
Přístupnost je také dost podstatný důvod. Byť i zde jde o něco, co někoho nemajícího žádné problémy, vlastně vůbec nenapadne. Tady si ideálně nastudujte Proč je nejen pro nevidomé uživatele dobré mít výstižné texty odkazů
Použitelnost a srozumitelnost je něco, co možná pochopíte lépe. Je prostě daleko lepší použít něco jako “přečtěte si o tom, proč jsem si nepořídil cloudové zálohování” je podstatně srozumitelnější, než výše uvedená podoba se zde.
TIP: Vyhledávače, tedy ony věci jako Google, Seznam či Bing, používají vámi vytvářené odkazy na něčí stránky tak, že srozumitelné texty přispívají k lepšímu pochopení na co je odkazováno. Proto nepomůže mít záplavy zpětných odkazů (back links) v podobě “zde”. Ale to už se dostáváme do oblasti, které se věnují SEO mágové.
Ale pozor. S případem “Klikněte zde”, který je ve výše odkazovaném anglickém textu označován za čistě špatný, to není až tak jednoznačné. Musíte brát v úvahu situaci, kdy v řadě případů prosté Klikněte zde je podstatně lepší variantou, než něco jiného. Řeší to například Does Telling Someone to “Click Here” Work? a je u toho nutné dodat, že zdejší tip se daleko více týká tvorby delší textu, zatímco typické “Click HERE” je otázka pro tvorbu správného uživatelského rozhraní. A také to, že nikdy nic nezkazíte, pokud různé varianty podrobíte uživatelskému testování.
Proto má pravdu, například, letitý Don’t say ‘click here’ on link text v tom, že “Klikněte zde” je horší než “Založte si účet” či “Přihlaste se”. A pochopitelně ještě horší je, “Pro založení účtu klikněte zde“. Zdůrazňuji tam i další důležitý moment, nutnost rozlišit kde jde o call-to-action a také o to, že správné call-to-action (výzva k akci) musí jasně říkat o jakou akci jde.
Nakonec i Základy správné navigace od Marka Prokopa říkají to samé:
Volte text odkazu vystihující obsah cílové stránky, nejlépe přímo shodný s jejím hlavním nadpisem (titulkem). Nepoužívejte pro odkazy slova zde, klikni, stránka, apod.
Budete-li tedy chtít ze svých textů odkazovat na něco na Internetu, volte text odkazu takový, aby vystihoval obsah cílové stránky. Nechcete-li si přidělávat práci a moc něco řešit, tak použijte název (titulek, H1) odkazované stránky. Což, pokud se vrátíme k úvodnímu příkladu bude znamenat, že prostě ve svém textu třeba použijete “(viz Proč jsem si nepořídil Crashplan ani Backblaze aneb cloudové zálohování není pro každého)”. Připadá-li vám to moc dlouhé, není problém vše od slova “aneb” vynechat.