Linkedin je (a tak trochu není) sociální síť. V Přehledu sociálních sítí zjistíte, že má celosvětově 400 milionů účtů (pozor, opravdu účtů, nikoliv aktivních uživatelů, těch má zhruba třetinu a o počtech si velmi kreativně vymýšlí), v Česku jejich reklamní nástroj udává čísla různá, od 650 tisíc do zhruba 900 tisíc. Má to ale jeden háček, zatímco v USA jsou lidé na Linkedin aktivní, v Čechách je to bída. Ani celosvětově to ale není žádná sláva, Linkedin je dokonce několikrát menší, než Twitter.
Linkedin, zejména v Česku, je dobré místo pro hledání zaměstnání, nabízení se když chcete být zaměstnání (nikoliv potřebujete, protože pro to bude muset vyvíjet více aktivity než jenom pasivně nabízet), sledování toho kdo byl zaměstnán kde. Hodí se pro novináře, když si dělají nějaké ty rešerše, pro personalisty když loví hlavy. Pro obyčejné lidi, když se chtějí něco dozvědět o nějaké firma či lidech v ní. Má to ale několik zásadních nedostatků.
První je, že osazenstvo Linkedin je poněkud hodně uhnuté do oborů, které mají něco více společného s počítači, informačními technologiemi. Nebo jinak, nepočítejte s tím, že by tam měli profily lidé a firmy z takových těch tradičních průmyslů, takových které milují letití představitelé státní moci. Není na tom nic špatného, ale musíte s tím počítat.
Druhý je, oněch 650-900 tisíc nezaručuje to, že tenhle počet lidí dokážete reklamou (jeden z rozumných a efektivních nástrojů na Linkedin) oslovit. Linkedin není Facebook ani Twitteru – uživatelé ho používají nepříliš často (zpravidla jen když je to výjimečně napadne, nebo když mají velkou potřebu řešit hledání práce) a ve výsledku je Linkedin ještě o řád mrtvější síť, než Google+.
Třetí nedostatek? Jako sociální síť to nefunguje, nepočítejte s aktivitou lidí pod příspěvky, sdílení či komentáře jsou vzácné, vlastní obsah lidé ani firmy moc neřeší. Přitom zrovna firmy by měly Linkedin zásobovat informacemi o tom, co jsou, co dělají, proč to dělají a jak to dělají.
TIP: Velmi důležité, Linkedin, Facebooku, nikomu nedávejte heslo ke své poštovní schránce. Právě Linkedin v USA už řeší zásadní soudní problémy s lidmi, jejichž kontakty roky zneužívali. Musíte mít na paměti, že žádné z těchto firem nemůžete opravdu věřit. A firemní kontakty mohou být příliš cenné zboží.
Čtvrtý nedostatek je ten, že Linkedin jde tvrdě po penězích, takže pokud ho například HR oddělení potřebuje intenzivně využívat, mělo by přemýšlet nad placeným účtem. Nebo to bude muset obcházet množstvím falešných účtů (což je mimochodem v zásadě také jeden z problémů Linkedin). Vše samozřejmě řídí omezující algoritmus, viz Jak funguje algoritmus na Linkedin? Proč nejsou mé příspěvky vidět?
Pátý nedostatek přišel postupně, Linkedin zásadně rozhoduje o tom co uvidíte a velmi výrazně to omezuje. Cílem samozřejmě je dosáhnout toho, aby firmy za viditelnost platily. Viz Jak funguje newsfeed (timeline, informační kanál) na Linkedin? Jak hodně vám filtruje co sledujete? Jak zapnout chronologický newsfeed.
Mají být firmy na Linkedin?
Rozhodně ano, zkuste brát Linkedin jako moderní obdobu zlatých/žlutých stránek, místo kde můžete mít velmi dobře vytvořený firemní profil a aktuální informace o firmě. Velmi dobře to poslouží zájemcům o práci, novinářům, investorům a může to být dobré i pro vaše vlastní zaměstnance – můžete je totiž tímto způsobem dostat na Linkedin a použít tuto síť i jako jeden z firemních informačních kanálů.
Ale pozor, firemní informační kanál v tomto případě opravdu znamená informace o firmě. Ne to co se děje na Facebooku, tedy snaha fanoušky bavit a bavit a bavit.
Máte vy, coby člověk být na Linkedin?
Opět rozhodně ano. Linkedin je velmi dobrý způsob jak si udržovat digitální profesní životopis (CV). Osobně to dělám, nebo se o to alespoň snažím (viz Daniel Dočekal na Linkedin) a jakkoliv by to jistě mohlo být ještě lepší, dává to dobré možnosti kdykoliv mít k dispozici CV za roky zpátky, doplněné o řadu dalších informací.
Pokud už máte na Linkedin účet, tak opravdu, ale opravdu, ho alespoň vyplňte o základní údaje o vás, kontaktní informace, nahrajte tam vaši fotografii. Prázdný nic neříkající účet je vaše špatná vizitka. Nikdo vás nenutí abyste si na Linkedin budovali “síť” (navazovali vztahy s dalšími kontakty) nebo se nějak jinak aktivně projevovali, byť ani to neuškodí.
Při budování profilu myslete na to, jak budete zacházet se spojeními. Užitečné čtení je v Co to znamená na Linkedin LION? A proč L.I.O.N. nebýt
TIP: Jak skrýt vaše příjmení na Linkedin. A proč to spíše nedělat vlastně dost souvisí s tím, zda být na Linkedin či nebýt.
Co ještě je možné dělat (s)(na) Linkedin
Jedna z poměrně dobře fungujících věcí na Linkedin jsou různorodé odborné skupiny ve kterých najdete lidi, kteří je dělají aktivními a zajímavými. Jediný malý problém bude v nalezení, ale po nějakém tom snažení se vám to podaří a může to být velmi přínosné. Ať už pro získávání informací a pomoci nebo pro pomáhání dalším lidem.
Již zmíněná reklama na Linkedin je užitečný nástroj v tom, že je možné dobře nastavit cílení podle řady parametrů. Pokud budete počítat s tím, že je lepší dlouhodobě a pomalu působit, tak vám může hodně pomoci, ale nezapomeňte, Linkedin je pro řadu lidi opravdu jen nástroj pro hledání/nabízení pracovních příležitosti, ne obsahová sociální síť. Vedle klasické reklamy je možné ještě využít InMail, tedy “mailové” zprávy uvnitř Linkedin.
TIP: Jak na Linkedin přidat či odebrat správce firemního profilu?
Můžete hledat práci (coby člověk) a nabízet práci (coby firma), respektive hledat lidi, kterým nabídnete práci. Pokud jste člověk práci hledající, tak nečekejte, že když na Linkedin napíšete “jsem volný, hledám” tak se něco stane. Jako vždy je to otázka toho být aktivní, být vidět, oslovovat, hledat. Mnoho zde jde dělat bez placení, ale Linkedin za většinu věcí (třeba už jen za vyvěšení informace o volném místě) chce peníze. Musíte se v tom naučit správně chodit.
Firemní profily mohou vedle informací o firmě a vkládání příspěvků mít ještě produktové stránky, takže zde máte další příležitost jak ukázat, co vaše firma/společnosti dělá.
Linkedin mimochodem vlastní i SlideShare (viz Kam umisťovat prezentace? A v čem se vůbec dají vytvářet?) a vedle prezentací se dá používat i pro “něco jako” blogování. Linkedin Pulse je něco mezi publikačním systémem a blogem.
Důležité téma je i v tipu Ověřují sociální sítě identitu uživatelských profilů? Jak je možné, že na Linkedin je tolik fake profilů?
Pokud budete Linkedin chtít více používat, tak se obrňte trpělivostí a naučte se ignorovat nedotažené a nefunkční věci. Tvůrci Linkedin jsou dlouholetí tragédi co se webdesignu a použitelnosti týče. Stejně tak je dlouholetý problém Linkedin, že jejich servery nestíhají a věci běžně nefungují jak mají. Hodně budete skřípat zuby, protože zcela běžné věci jsou řešeny zcela nesmyslným a složitým postupem.
Užitečné čtení je i v Jak zjistit, kdo se dívá na můj profil na Linkedin?
TIP: Na otázku “Má naše společnost být na ….” tu máme už více odpovědí. Na Google+? Na Pinterestu? a na Linkedin? Tak se neostýchejte je pořádně prostudovat. Neuškodí prostudovat i Být na IGTV či nebýt? Měla by naše společnost mít Instagram TV?
Další tipy a triky pro Linkedin
TIP#2633: Pořídit si placený LinkedIn nebo nepořídit? Dostanete něco užitečného?
“Premium účet” na Linkedin je něco, s čím vás bude Linkedin velmi často obtěžovat. A také se na LinkedIn budou předvádět lidé, kteří si ho platí a často to bude předkládáno jako “společenský…
TIP#2625: Sledování nebo navázání spojení na Linkedin?
Sledovat? Navazovat? Je jedno lepší než druhé a čím se liší? Jaké jsou výhody a nevýhody a omezení. (Pokračování textu…)
TIP#2603: Dá se nějak zjistit zda dělám LinkedIn dobře?
Tohle je komplikované. Linkedin neposkytuje prakticky žádné metriky, které by reálně ukazovaly úspěch. Chybí dosah, takže nevíte kolik lidí (účtů) jste oslovili – víte jenom počet zobrazení příspěvků, ale to nic neříká. Počty…
TIP#2596: Co je to SSI od Linkedin. A proč je to nic neříkající číslo?
SSI (Social Selling Index) by mělo být metrikou určenou k hodnocení efektivity aktivit na LinkedIn, ale je to jenom klasický umělý konstrukt a e-peen. Hlavním cílem je, že vás má udržet v marné…
TIP#2578: 26 oblíbených mýtů o Linkedin. Věci které lidé dělají a přitom zbytečně či dokonce kontraproduktivně
Dejme si další řadu mýtů, tentokrát pro Linkedin. V trochu jiném a podstatně delším pojetí. A nutno dodat, že řada z nich je už pokryta v detailnějších tipech, takže některé jsou i doplněné…
TIP#2551: Proč je označování v příspěvcích tak vesmírný opruz? Jak na to?
Starám se o pár “vlastních” účtů na sociálních sítích a pak ještě kupičku “cizích”. Mých klientů, ale i klientů Rubikonu. A pokaždé, když je nutné v příspěvcích označit (tagging) jiné účty či osoby,…
TIP#2545: Kde v Linkedin najdu naplánované příspěvky?
Padlo to před pár dny jako dotaz u klienta, kde že v LinkedIn najít naplánované příspěvky. Protože Linkedin je uživatelsky extrémně nepřívětivé, tak je to dotaz velmi častý – mělo by to totiž…
TIP#2518: Proč na Linkedin (a nejen tam) nepoužívat v příspěvcích vlajky?
Protože je ve Windows nezobrazuje už několik let. A jakkoliv jde o jasnou chybu, Microsoft se nějak stále nemá k tomu, aby ji opravil. Na Androidu, iPhone či Mac OS je zobrazí, ve…
TIP#2506: Kde v Linkedin přepnout mezi Nejnovější vs. nejrelevantnější? A bude to fungovat?
Linked vám předkládá příspěvky algoritmicky. Vybírá co smíte vidět, v jakém pořadí, co vám vůbec neukáže. Běžně bude ukazovat znovu a znovu pořád dokola týden staré věci, případně vám vnucovat věci, které jste…
TIP#2504: Jak hodně důležitá je pravidelnost u blogování/podcastů? Jak často je “málo”?
Ne že by tohle téma už tady nebylo dříve řešeno. Třeba v Jak často přispívat na blog? či Jak často přispívat na firemní sociální sítě? Šest užitečných pravidel a vlastně ještě v Jak…
TIP#2503: Jak na Linkedin vložit Karusel (Carousel) ačkoliv to už Linkedin neumožňuje?
Karusel byl jeden z velmi oblíbených formátů příspěvků na Linkedin. Hlavně proto, že dobře fungovalo, vyvolával vysoké zapojení (uživatelé si v něm listovali) a tím byl prospěšný pro váš účet. Linkedin ale Karusel…
TIP#2494: Pomůže pro lepší dosah sdílet odkazy jako příspěvek s obrázkem?
No, nepomůže. Alespoň na Facebooku rozhodně ne. Je jedno jestli vytvoříte příspěvek co je přímo odkaz nebo příspěvek, kde je odkaz v textu. V obou případech je penalizace stejná, Facebook prostě odkazy odmítá…
TIP#2485: Znáte pravidla netikety? Proč byste neměli křičet na LinkedInu (a nejen tam, samozřejmě)
Jak jste si možná všimli, titulky ani příspěvky na LinkedIn, a vůbec na jakékoli sociální platformě, se obecně nepíší VELKÝMI PÍSMENY. Přemýšleli jste někdy proč? (Pokračování textu…)
TIP#2482: Co když výrazně omezíte počty příspěvků pro socnety? Co když skoro přestanete přispívat? Jde přejít na jinou síť?
Zkusil jsem v červnu a červenci různě experimentovat. Hlavně proto, že Twitter, Facebook i Linkedin příspěvky bez placení skoro neukazují. A chtěl jsem vyzkoušet pár věcí. (Pokračování textu…)
TIP#2464: Mohu na Linkedin v příspěvku použít libovolnou cizí fotografii či video?
Rozmáhá se na Linkedin takový nešvar. A rozmáhá u úspěšných příspěvků od “úspěšných” lidí. Nelámou si hlavu s tím, co do příspěvku dají za fotku či video. Vykrádají fotky známých autorů, vkládají fotky…
TIP#2459: Proč jsou typické příspěvky na Linkedin tak zvláštní? Jak vypadá typický Linkedin příspěvek?
Budete-li se intenzivně věnovat konzumaci obsahu na Linkedin začnete po pár měsících být poněkud přejedení. Obsah je tak nějak zásadně stejný, příspěvky typické a stále se opakující. V řadě případů iritující až hloupé. Neznamená…
TIP#2455: Kam přejít z Twitteru? Jaká je nejlepší náhrada Twitteru?
Musk na konci června, první dny v červenci, opět vymyslel další skvělé způsoby jak zničit Twitter. Ten nejzásadnější v podobě znemožnění přístupu k příspěvkům i profilům bez přihlášení se. Ten druhý v omezení…
TIP#2446: Používat Unicode znaky pro “tučné” či “šikmé” písmo v příspěvcích na Linkedin (a nejen tam)? A jak to funguje?
Je to tak trochu módní vlna. V příspěvcích na Linkedin používat “tučné” písmo, které ale není tučné. Jsou využity znaky z Unicode, které jsou “tučné” (ale můžete i “šikmé”). Zpravidla jsou takto použity…
TIP#2441: Mám opravdu věnovat dvě hodiny denně Linkedin? Denně 200 komentářů?
Linkedin lunatici (jak je trefně nazývá r/LinkedinLunatics) se aktuálně usilovně věnují přesvědčování o tom, že aby Linkedin fungoval, tak mu musíte denně věnovat alespoň dvě hodiny. A také mají novou metriku, že denně…
TIP#2426: Proč na Linkedin nevíme nic o dosahu? Ani o hledanosti hashtagů?
Nekonečná záplava #letsconnet spamu a dalších “populárních” hashtagů pokračuje. Linkedin navíc nedávno změnil algoritmus pro newsfeed, takže mnohem více ukazuje právě sledované hashtagy. (Pokračování textu…)
TIP#2406: Píšete na Linkedin romány? Zkraťte to. Dlouhé věci nikdo nečte
Je to další zvláštní móda. Příspěvky na Linkedin jsou doslova romány, desítky řádek textu, prapodivné formátování, snaha aby příspěvek působil co nejdelší. (Pokračování textu…)
TIP#2400: Pomohou vám příspěvky na Linkedin pro SEO?
Betteridguv zakon, ke kterému se možná ještě vrátí jiný tip, říká něco o tom, že pokud v novinách padne v titulku otázka, tak odpověď je prostě NE. Nejsme sice v novinách, ale odpověď…
TIP#2392: Jakou výhodu přináší pro Linkedin “staircase” formátování příspěvků?
Staircase formátování je teď na českém Linkedin “cool” a přední čeští chrliči písmenek na Linkedin se velmi snaží, aby ho co nejvíce využili. Já se zašel zeptat #chatgpt a pokusil se i nějaké…
TIP#2362: Nevýhody a komplikace newsletteru (zpravodajů) na Linkedin
Návod jak na newslettery (zpravodaje) na Linkedin by tu byl, tam můžete začít. Je k němu ale vhodné doplnit řadu praktičtějších a pokročilejších postřehů. (Pokračování textu…)
TIP#2354: Jak na e-mail zpravodaj (newsletter) v Linkedin? Kompletní návod
Linkedin před nepříliš dávnou dobou doplnili možnost vytvářet zpravodaje/newslettery, tedy články zveřejněné na Linkedin, které ale zároveň odejdou odběratelům – dozví se o novém článku na Linkedin v upozorněních a dorazí jim i…
TIP#2335: Proč dosah není zobrazení a čím se vlastně tyto dvě metriky liší?
Na Linkedin je teď populární “poměřování ega” doprovázené grafy s počty zobrazení osobních profilů. Někde dokonce vznikají žebříčky osobních či firemních účtů podle počtu zobrazení. A ve většině případů tam dotyční tvrdí, že…
TIP#2247: I’m happy to share that I’m starting a new position na Linkedin? Nebuďte ovec a věnujte tomu pár sekund
Linkedin záležitost. Příspěvky s “I’m happy to share that I’m starting a new position as” doplněné o název pozice. A s připojeným obrázkem. Buď jásající lidi a dortík s třešničkou nebo balónky s…
TIP#2242: Jak pomoci růstu a viditelnosti firemního profilu na Linkedin. Kompletní návod
Máte firemní profil na Linkedin? Je dobré ho mít, ale počítejte s tím, že Linkedin je v Česku miniaturní, má velmi málo aktivních lidí (i ten tolik zpochybňovaný Twitter je 3 až 4…
TIP#2188: Co vědět o vkládání obrázků na Linkedin? Jde určit jejich pořadí?
Linkedin umí příspěvky s až devíti fotografiemi, ale protože je to Linkedin, tak po vložení nemůžete změnit pořadí. Prostě se tam nahrají a tak to zůstane. Nemůžete ostatně ani přidat další obrázek, pokud…
TIP#2187: Používáte emotikon pro kalendář 🗓📆📅? Pozor na to jak vypadají u příjemce
Taková trochu zapeklitá situace. Chcete do příspěvku na sociální sítě dát ikonku kalendáře. Běžně se to dělá u pozvánek na akce. Tak si vyberete tu jedinou, kde není vidět datum – protože ty…