Před časem jsem při tvorbě tištěné inzerce narazil na zvláštní představu. Dívám se na povedený inzerát, celostránku do novin a ptáme s: “Proč v té inzerci není kontakt?“. Dostalo se mi odpovědi, že “Není potřeba, najdou si ho na Internetu“. Z čeho plynou dvě poučení? Stále jsou lidé tam, kde nemají být. A to druhé, že je potřeba umět myslet na vaše zákazníky. Na všechny vaše zákazníky.
Web patří do inzerce zcela rozhodně
Pokud jste výhradně internetoví, nemusíte řešit telefonický kontakt. Ale musíte na inzerátech uvádět web, adresu webu. To kam lidé mohou zamířit. V žádném případě se nedá spoléhat na to, že “si vás najdou”. Potenciální zákazník/uživatel/čtenář pouze výjimečně bude, poté co uvidí váš inzerát, pokračovat do vyhledávače a tam psát jméno vaší firmy či služby.
Webová adresa je navíc součást vaši značky, je něčím co potřebujete, aby si lidé zapamatovali. Pokud ji máte jednoduchou, zapamatovatelnou, je to o to jednodušší. Pokud je stejná jako jméno firmy, tak to není důvodem k tomu, ji neuvádět. Prostě vždy na inzeráty v offline světě patří. Na ty online nutná není, ale musí jít o takové inzeráty, které předpokládají klikání a musí vést na správnou cílovou (landing) stránku.
Jak web uvádět? To najdete v Jak uvádět webové adresy v tištěných materiálech?
TIP: V Česku je 10 milionů obyvatel, mezi sedmi až osmi miliony používá Internet, ale to neznamená, že ti všichni ho používají aktivně a už vůbec ne, že stejně. Musíte pamatovat na to, že je to tak půl na půl. A tu druhou polovinu, co je málo internetová, nemůžete ignorovat.
Telefon skoro stejně rozhodně
Pokud jste klasické podnikání, které bude mít uživatele internetové i ne-internetové, tak nejspíš máte telefonický kontakt, třeba zákaznickou linku. To je další údaj, který do tištěného inzerátu patří. Úměrně tomu, jak vás lidé kontaktují telefonicky (třeba si právě telefonicky objednávají vaše služby), ale také s ohledem na to, že řada lidí se bude chtít zeptat na více informací a dají přednost telefonu před hledáním na webu.
E-mail může být dobrý, ale někdy ho lze vynechat
Třetí možnou kontaktní záležitostí, kterou můžete chtít umístit do inzerátu je e-mailová adresa. Ta už je v zásadě částečně volitelná (protože je snadno zjistitelná přes web, který tam nikdy nezapomenete uvést), ale pokud je na ní místo a příležitost ji tam dát, rozhodně neváhejte a dávejte ji tam. Znamená to, že váš první kontakt se (budoucím) zákazníkem, který vám bude chtít poslat e-mail (protože například nerad telefonuje, jako autor tipu), bude úspěšný. Uspokojíte ho ještě předtím, než se vám rozhodne napsat.
TIP: Kolik lidí používá v Česku (a ve Světa) sociální sítě najdete v Přehled sociálních sítí, médií a služeb včetně počtu uživatelů celosvětově i v Česku. U Facebooku to je tak, že ze 7-8 milionů internetových uživatelů v Česku ho má pouze něco okolo 4.3 milionu. Což znamená, že platí zásadní pravidlo – Ne každý člověk má Facebook!
Co sociální sítě v tištěné (offline) inzerci?
Má smysl v inzerátech uvádět Facebook, Twitter či další sociální sítě? Zcela určitě má. ALE, pouze pokud jste si jisti, že tam máte oslovovanou cílovku a nebude to už působit přeplácaně.
Twitter je jednoduché uvést, pomocí onoho (například) @365tipu a ikonky. U Facebooku můžete uvést zkrácenou adresu své stránky (facebook.com/365tipu), ale existuje ještě možnost to nechat na tom, že máte web a na vašem webu je jasná, viditelná a dobrá možnost stát se fanouškem. Můžete si založit na vašem webu třeba extra adresu www.domena.cz/fb a tam umožnit stát se fanouškem.
TIP: Detailněji je tohle probrané v Jak uvádět sociální sítě v tištěných materiálech?
Osobně jsem v tomto trochu radikálnější, nedomnívám se totiž, že za vaše peníze (dávané do inzerce) byste měli dělat další reklamu Marku Zuckerbergovi. A to jestli máte sociální sítě či nemáte je až druhé v řadě za tím, že potřebujete (potenciálnímu) zákazníkovi ukázat, že máte web (a dosáhnout toho, aby vás kontaktoval). Právě na webu mu potom můžete ukázat sociální sítě. Ale pozor, tohle je hodně závislé na cílovce, protože pokud máte cilovku v dětech a mládeži, tak může adresa Facebooku, YouTube, Snapchat či Instagramu být daleko důležitější (a také daleko prospěšnější).
TIP: Nezapomínejte, dnes hodně lidí uvidí váš inzerát a vezme do ruky mobilní telefon s Internetem. Pokud nemáte mobilní web, jste poněkud ztracení. Ale znamená to také to, že webové adresy musí být co nejkratší a nejjednodušší. Případně můžete myslet i na to, že lidé třeba umí používat QR kódy.
Někdy méně znamená více, třeba na firemních materiálech, vizitkách či podpisech v e-mailu
Nepřehánějte to s kontakty na firemních vizitkách či podpisech v e-mailu. Opravdu tam nepatří všechny weby a sociální sítě, které máte. Patří tam to nejzásadnější, takovým způsobem, který usnadní někomu (kdo na to právě kouká) vás kontaktovat. Způsobem, kde se nebude muset příliš rozhodovat (říkat tomu můžete, “single point of contact”) To že máte sociální sítě řešte na firemním webu, tam musí být velmi dobře vidět.
Stejně tak je to s tištěnými materiály v podobě letáků, brožurek, ceníků. Ani tam to nepřehánějte – zásadní je zde (stejně jako na vizitce) adresa společnosti, telefon, webová adresa a e-mail. Pokud je materiál určen cílovce co je hodně sociální, tak je určitě dobré jim říci, že máte sociální sítě, ale než to dávat nenápadně do patičky ke kontaktům, je vhodné to spíš začlenit do textu. Třeba jako rámeček.
Co je důležité? Nezapomínat vašim zákazníkům (i potenciálním), že máte web, máte sociální sítě. Začlenit to správně do e-mailů, které jim odesíláte. Využívat k tomu třeba i dokumenty, které jim odesíláte (faktury, vyúčtování, atd). Vedle adresy a telefonu, tedy klasických věcí z minulosti, musíte najít správné využití pro e-mail, webovou adresu a sociální sítě. Nic složitého na tom není, stačí myslet na zákazníka.
TIP: Hlídejte si, kde všude jsou vaše kontaktní informace. Firemní i osobní vás upozorní na jedno poměrně zásadní riziko. Dokonce finanční riziko. A pokud se ptáte zda Máme e-maily na webu dělat neklikací a nekopírovací?, tak odpověď zní ani omylem!