Honza Pícha se onehdá ptal, jestli bych se na @365tipů nezmínil o tom, jak hrozné to je, že mobilní verze webu má jinou adresu než klasická. A má pravdu, taky mě iritují odkazy na “m.něco.cz“, které se na desktopu (zejména z Twitteru) prostě otevírat nehodí a někdy ani pořádně nedá. Takže ano, Honzo, díky za nápad na tip. Máš pravdu, web by ideálně měl mít jednu adresu pro mobilní i klasickou podobu.
Ale začněme od začátku, kterým je, zda vůbec potřebujete mobilní web. Na což je odpověď velmi snadná, ano, nutně potřebujete, aby vaše webové stránky dobře fungovaly na desktopu (počítači), tabletu i mobilních telefonech. Což může obnášet dvě verze webu (protože na tabletu lze poměrně dobře používat tu desktopovou, pokud ji nemáte zprasenou) ale také tři verze webu.
Prohlížeč (desktop) > tablet > mobil
Web v prohlížeči na počítači může počítat s tím, že je zobrazený na velké ploše (obrazovce) i velkém rozlišení a není problém se trefit myší na malé odkazy či malé ovládací prvky. Stejně jako není problém řešit formuláře a řadu dalších věci.
Web na tabletu sice může být stejný jako ten z prohlížeče, ale bude problém s ovládáním, pokud to někdo použije na 7″ tabletech. Proto bývá dobré mít tabletovou podobu respektující jiné ovládání, ale i jiné zobrazení (tablet bude mít i menší rozlišení displeje). Řešívá se to responzivním designem (ale nesmí se to přehánět), nebo nejlépe tím, že se už ten první, desktopový, udělá správně. Peklo zažijete, pokud vám pro tablet někdo vnutí mobilní verzi. Bohužel i to se stává.
Mobilní web je zásadně něco jiného, protože se na něj budete dívat na 5″ až 6″ displeji (a ještě na výšku), bude se to ještě obtížnější ovládat a tady prostě klasickou webovou podobu vůbec nemůžete brát jako použitelnou. Sice si to můžete různě zvětšovat a tak, ale něco takového málokdo vydrží dělat dlouho. Tady zcela rozhodně potřebujete opět buď dobrý responzivní web, nebo zcela jiné uspořádání (šablonu) přizpůsobenou mobilnímu telefonu.
Nezapomeňte, že jak tabletová tak mobilní verze by měla být podstatně šetrnější co se objemů přenášených dat týče. A nepočítejte s tím, že tam bude fungovat Flash, že návštěvníci budou nadšení z nějakých těch animací a dalších věcí.
A ještě jedna věc, hodně podstatná, nepředstavujte si, že lidé používající mobily či tablety chtějí nějak méně informací. V zásadě je nutné dbát na to, aby člověk zvyklý na jednu podobu (desktop například) neměl problém používat tu druhou (mobilní). Tedy aby mu nic nechybělo, aby věci byly v shodném pořadí/uspořádání, atd.
TIP: Hodně pomůže, pokud zachováte/umožníte přepnout mezi mobilní a desktopovou verzí. Není dobré se zcela spoléha na to, že “všechno” vyřeší responzivní podoba.
Jak je to s těmi adresami?
K druhé části problému, tedy tomu že vlezete na, například, www.novinky.cz a mobilní verze se bude tvářit jako m.novinky.cz? Honza Pícha správně psal, že je to hrozné. Hlavně v okamžiku sdílení či posílání odkazů – správně to má být jedna adresa, která se po otevření dokáže přizpůsobit tomu, v čem ji otevíráte (a ne, nemá se přesměrovávat podle toho v čem ji otevíráte).
POZNÁMKA: iDnes je ten lepší příklad, který se snaží přizpůsobit zařízení nebo respektuje volbu uživatele, který si to přepnul. Novinky.cz otevřené na mobilu ale jsou právě ten divný příklad, natvrdo vás přepnou na m.novinky.cz.
Problém oddělených adres pro mobilní a klasickou podobu je ale daleko složitější, než jenom to, že je to nešikovné, když od někoho dostante “m.” odkaz a otevřete ho v počítači. Celé to totiž má ještě vliv na SEO (optimalizace pro vyhledávače) a vyžaduje správné “naprogramování” (viz třeba Separate URLs a články na to navazující). Pokud tohle celé neuděláte správně, může vás to ve výsledku poškodit ve vyhledávačích.
Více adres pro tentýž obsah navíc po čase povede k zpětným odkazům i sdílením, které budou zbytečně mířit na různé sady adres. Nejenom, že to bude mást a obtěžovat návštěvníky, ale pro různorodé další roboty to bude znamenat zmatení.
Osobně bych chápal existenci “m.” varianta jako něco, co by mělo být radikálně rozdílné od varianty klasické. Podobně jako to má například Facebook, viz Nebere vám hlava 210 MB velký Facebook v mobilu? Zkuste alternativy. Ten na “m.” a “touch.” má uplně jiný Facebook, než ten “velký” na “www.”.