Přírůstek do příručky marketéra na Facebooku a hodit se bude jak pro firemní marketing, tak pro osobní marketing (a PR a vůbec všechno). Jakkoliv tento tip bude hlavně a konkrétně o Facebooku, některé principy se vztahují obecně i na na další sociální sítě. Ale protože jsou zde dost velké rozdíly mezi nimi, tak možná někdy příště ještě na totéž téma u ostatních sociálních sítích.
Před pár dny na @365tipů přišel dotaz týkající se Stránky na Facebooku. Na jeho konci jsem dotyčné psal, že si myslím, že by lépe udělala, pokud si nebude Stránku zakládat, zejména proto že ji v zásadě čeká péče o dva profily na Facebooku a pro její účely bohatě postačí, pokud bude používat osobní profil a ten plnit tím, čím by plnila Stránku.
Kdy zakládat Stránku na Facebooku?
Pokud máte značku, firmu, produkt oddělený zcela od vlastního jména. Pokud jste značkou vy, tak je jednodušší použít osobní profil – ale prosím pozor, ne tak, že si každého zájemce přidáte do přátel – od toho je tu možnost sledování (follow). Umožní vám to oddělit lidi které skutečně znáte (dáte si je do přátel) a “ty lidi tam venku” (ti vás bude sledovat). To co budete psát veřejně uvidí na vašem profilu kdokoliv, se skupinou těch co skutečně znáte pak můžete komunukovat přes “pro přátele” příspěvky.
Pokud máte dostatek peněz a času a sil na tvoření častého obsahu a jeho podporu. Facebook je dnes hlavně placené médium a zásadně uměle Facebookem omezovaný dosah Stránek znamená že musíte (a) tvořit hodně obsahu a (b) podporovat ho finančně, aby se vůbec dostal k fanouškům. Osobní profil můžete mimochodem finančně podporovat taky, ale pořád má výhodu poněkud většího dosahu.
POZOR: Osobní profil je vždy skutečně osobní, takže tady se bavíme u osobního profilu o situaci, kdy vy jako osoba jste ten, kdo zviditelňuje a reprezentuje produkt či službu. Osobní profil se nemůže jmenovat jako firma, služba či produkt. To je v Pravidlech stále vyloučeno.
Pokud to později myslíte vážně a chcete sledovat výkon a rozjet to ve velkém. Ano, byť na to “vážně” jste měli myslet před pár lety, dnes už nejsou sociální sítě něčím výjimečným a všichni kdo na ně naskočili v letech předchozích mají proti vám obrovskou výhodu.
Pokud jste politik či osobnost a zejména pokud se vám o profil bude někdo starat. Prostě pokud jste Jaromír Jágr tak je dost vhodné mít Stránku, protože to dotáhnete na 650 tisíc fanoušků a tohle by na osobním profilu bylo dost nepraktické (ale tady raději neřešte kdo je tenhle Jaromír Jágr). Nebo pokud jste třeba Karel Schwarzenberg (kde je dost jasné, že profil udržuje stranický aparát a samotný majitel možná něco přispěje).
Pokud jste velká firma, značka, produkt či služba a vaši fanoušci (zákazníci) samozřejmě očekávají, že jste na sociálních sítích. Tady je neexistence firemní Stránky neomluvitelná chyba a zásadní problém. Dnes jsou sociální sítě místem podpory a péče o uživatele, a až poté místem pro (obsahový) marketing, reklamu a public relations.
Pokud budete na Facebooku inzerovat protože pak budete mít více možností jak to vše dělat a skloubit. Snáze se vám budou opatřovat fanoušci a následně se vám v inzerci budou lépe oslovovat. Dnes je mimochodem zásadní smysl existence případného velkého množství fanoušků hlavně v tom, že je můžete přímo oslovit reklamou.
Pokud těch produktů či služeb máte víc a dokážete udržet více profilů, tak se nebojte mít více Stránek. Zejména pokud věci které děláte, jsou různorodé a nelze očekávat, že by všichni chtěli být fanoušky všeho.
TIP: Spravovat a provozovat Stránku je hodně práce, musíte zvládnout hodně věcí a profesí. V ‣ Jak používat Facebook pro marketing najdete nejenom desítky dalších tipů pro Facebook, ale také v zásadě kompletní návod jak Stránku založit, nastavit a pracovat s ní.
Kdy si nezakládat Stránku na Facebooku?
Pokud nedokážete na Facebooku vkládat něco alespoň denně. Vážně, dneska je to celé tak algoritmicky uměle pokřivené, že nějak to “jednou týdně tam něco dám” už patří do zcela zbytečné snahy. Jste bez šance cokoliv dokázat, získat fanoušky, zůstat jim na očích.
Pokud na Facebooku nejsou vaši fanoušci. Což je sice možná dost málo pravděpodobně (přes 4.3 milionu českých uživatelů ze sedmi milionů celkem), ale pořád jsou cílové skupiny, které na Facebooku nejsou v dostatečně velké míře.
Pokud jste značkou vy a celé je to tak trochu hobby. Proto, jak už bylo naznačeno výše, budete se po založení Stránky muset starat o dva profily a oba je plnit informacemi a udržovat. A případní zájemci (fanoušci) budou zmatení a nebudou vědět kde se “stát fanoušky”.
Pokud nedokážete udržet Stránku v chodu nepřetržitě 24/7. Což je opravdu míněno vážně, není nic horšího než takové ty hurá akce, kdy to chvíli jede, pak to dny a týdny leží bez povšimnutí.
Pokud nedokážete s fanoušky komunikovat lidsky, slušně a uctivě. V takovémto případě byste mimochodem vůbec neměli na sociálních sítích být, nebo to svěřit někomu, kdo to dokáže za vás. Pokud se chcete podívat jak to nedělat, tak na Pooh.cz je dostatek příkladů.
TIP: Osobní profil stejně mít musíte, pomocí něj se vytváří Stránka a pomocí něj se o Stránku budete starat. Takže se mu nevyhnete. Jen prosím nedělejte tu zásadní chybu co se často stává, že si založíte falešný osobní profil. Dost často se objevuje i ten hloupá nápad že se jmenuje stejně jako vaše Stránka a pak mate lidi ve vyheldávání.
Co dodat?
Pokud vám výše popsano PRO a PROTI nebyly dostatečným základem pro rozhodnutí se, tak je tu ještě jedno klasické řešení, které lze doporučit – zkuste to. Vyzkoušejte si jak to budete zvládat, jestli bude Stránka fungovat. Může se stát, že budete mít takové téma, které vám umožní získávat fanoušky (ale moc s tím nepočítejte, na zdejší Stránce 365tipů je to vidět jak těžké a pomalé to je).
Pokud vám to nepůjde, tak prostě vytvořenou Stránku skryjte. Možná se k ní budete chtít vrátit později, až se to trochu rozleží, zajistíte si vše potřebné. Ale pamatujte, jedna ze zásadních věcí je – lepší profil na sociální sítí nemít, než tam mít profil mrtvý.
TIP: V roce 2018 by vás mohlo zajímat zda Být na IGTV či nebýt? Měla by naše společnost mít Instagram TV?