Ne že by se tohle téma už v několika dřívějších tipech neřešilo. Ale ono je podstatné, takže je čas se k němu ještě vrátit. Protože Opakovat či neopakovat příspěvky na sociálních sítích? vám vysvětli jednu podstatnou věc, tedy nesmírně důležitou nutnost opakování příspěvků. Prostě jednou zveřejnit nestačí. A Kdy nejlépe vkládat příspěvky na sociální sítě? Klout, Followerwonk a další poradí vyšlo někdy na konci ledna a týká se hlavně pomůcek, které vám pomohou sledovat jak jednotlivé časy (a dny) fungují či nefungují.
Zásadní pravidlo?
Příspěvky na sociálních sítích (ale platí to i pro blogy a jakékoliv obsahové aktivity) byste měli zveřejňovat hlavně v době, kdy jsou aktivní vaši fanoušci či čtenáři. Pokud to přeženeme, tak pokud něco zveřejníte v jednu hodinu ráno, tak to má mizivou šanci na úspěch, viditelnost a čtenost. Lidé v té době prostě jsou online minimálně. A než se online dostanou (což bude někdy okolo osmé ráno) tak váš příspěvek už bude starý.
Na sociálních sítích, zejména na Facebooku, budete bojovat s umělým omezováním dosahu (od 30 % u malých Stránek až po 2 % z fanoušků u těch opravdu velkých) a hlavní roli tady bude hrát i to, že algoritmy upřednostňují aktuální příspěvky.
Vtip je v tom, že (zejména a například) Facebook sice umí zviditelnit i starší (hodiny i dny) příspěvky, ale je nutné aby na nich byla aktivita – fanoušci komentovali, dávali Líbí, sdíleli, klikali. Což zveřejněním v nevhodný čas vlastně zabijete. V době zveřejnění nebude mít příspěvek šanci cokoliv získat a v době kdy už lidé budou online, tak přednost dostanou příspěvky buď aktuální nebo ty ještě starší, na kterých je více aktivity.
Nejlepší časy?
Na tohle je mimochodem těžká odpověď, protože všechny analýzy a studie budou ukazovat zprůměrované hodnoty. Tam se vždy dostaneme k tomu, že existují čtyři zásadní části dne – ráno (hodina plus mínus okolo osmé), poobědí (12:00 až 13:00), odpoledne (okolo 16:00) a absolutní večerní špička (20:00 až 21:00).
Nic nemůžete zkazit, pokud se budete držet těchto časů a myslet při tom ještě na to, že například v neděli je vhodné se držet jenom večerní špičky a také toho, že v různé dny se to trochu liší. Třeba v pondělí je lepší ráno a ve čtvrtek je lepší poobědí až odpoledne. Zatímco například pátek cokoliv od poobědí dál už začíná být bída.
TIP: Nezapomeňte, na Facebooku můžete příspěvky vkládat a plánovat dopředu. Na další sociální sítě vám může výrazně pomoci třeba Buffer, Zoomsphere, Tweetdeck a další pomůcky. Viz Buffer oceníte v okamžiku, kdy chcete plánovat věci na sociálních sítích dopředu. Právě Buffer je neocenitelným pomocníkem pro @365tipu. Dalo by se říci, že bez téhle pomůcky by opakování a zveřejňování bylo složité a vyžadovalo několikanásobně více práce a času.
Rozdílné, mírně, to bude ale také podle jednotlivých sociálních sítí. Twitter se od Facebooku (tedy alespoň ten český) trochu liší třeba v tom, že nemá sobotu nijak výrazně méně vhodnou než jiné dny.
Podle vašich fanoušků a čtenářů!
Jenže, tohle všechno je hlavně závislé na tom, jakou máte cílovou skupinu, tedy jak vlastně na Internetu a sociální síti fungují vaši fanoušci. Protože dvě Stránky na Facebooku mohou mít zcela rozdílné fanoušky – jedni mohou být aktivní jenom večer, jiní mohou být hodně aktivní celé dopoledne (to třeba proto, že ve škole nemají co dělat a většinu času tráví na Twitteru nebo Facebooku).
Může jít o lidi převážně zaměstnané, bez možnosti “fejsbůkovat” po většinu pracovní doby. Nebo může jít o maminky s dětmi, doma na mateřské, kde se jejich denní cyklu výrazně odlišuje a řídí se dítětem. A také se postupně mění.
Použijte selský rozum a sledujte co se děje
Ano, co jiného. Pokud máte dostatečné kapacity na dva a více příspěvků denně, tak prostě pár týdnů zkoušejte a zkoumejte. Snadno odhalíte, které hodiny a dny jsou k ničemu a ve kterých to funguje. Pomohou vám případně pomůcky zmíněné v Kdy nejlépe vkládat příspěvky na sociální sítě? Klout, Followerwonk a další poradí, protože nějaká ta čísla prostě potřebovat budete.
TIP: V Jak často přispívat na firemní sociální sítě? Šest užitečných pravidel najdete sadu užitečných pravidel, které vám pomohou lépe pochopit jak to je s četností příspívání.
Zásadní ovlivnění vnějšími vlivy
To ale zdaleka není všechno. Celé se to mění. V létě je večer déle světlo, takže oproti podzimu a zimě se večerní špička posunuje. Letní dovolenkové měsíce také znamenají, že na jednu stranu může být řada vašich fanoušků dlouhé týdny pryč, ale také to, že možná mají daleko víc času vás sledovat a číst.
Zásadní vliv má ale třeba i počasí, pokud je v létě hezky, lidé nesedí u počítačů. Pokud je hnusně, tak je tomu velmi často přesně naopak. Ale to rozhodně není všechno. Sportovní utkání, televizní program, politické události a cokoliv dalšího co může ovlivnit, vyvolat zájem či naopak nezájem. Ať už o “online” jako takové, nebo o to o čem píšete.
Je vcelku jasné co udělá kombinace uvedení Windows 10 na trh a toho, že se na @365tipu objeví v průběhu dvou týdnu desítky článků a také zásadní informace pomáhající s aktualizací. Vznikne rekordní srpen, tak rekordní, že bude těžké to zopakovat bez další podobné příležitosti. Viz Nejčtenější články srpna 2015? Byl to rekordní měsíc, ale opravdu hodně rekordní
Do “vnějších vlivů” ale může patřit třeba i to, že Facebook se různě ochotně staví k různým tipům příspěvků Například v tom, že znevýhodňuje videa z YouTube a zvýhodňuje videa přímo na Facebook nahraná. Ale také to, že sami fanoušci se staví k různým typům příspěvků různě. Facebook navíc ochotu zviditelňovat různé tipy příspěvků neustále mění, tak aby cokoliv se stane úspěšným a lidé a firmy to využívají bylo potlačeno.
Reagujte, nespoléhejte se na dlouhodobé plánování
Z posledního plyne, že je sice hezké mít “měsíční plán příspěvků” a ten hezky schvalovat a piplat, ale pokud nedokážete reagovat na dění a správně využít příležitosti, tak to žádnou díru do světa prostě neudělá.
Je dobré mít připravené příspěvky dopředu, na tom není nic špatného. Ale musíte je umět přizpůsobit vývoji a v okamžiku jakékoli věci, která vám může pomoci v čtenosti a zájmu, tak ji okamžitě využít.
Opakujte příspěvky
Pokud je na začátku zmíněno, že dosah vašich příspěvku se pohybuje někde od 30 % fanoušků až k 2 %, tak je dost jasné, že jedno zveřejnění příspěvku nemá šanci zasáhnout většinu (viz Opakovat či neopakovat příspěvky na sociálních sítích? a Mohu na sociálních sítích opakovat příspěvky tím, že dřívější zveřejnění smažu?). Tady prostě platí totéž jako u reklamy v rádiu, televizi, tisku i na Internetu – tam taky neodvysíláte spot jenom jednou. Musíte opakovat, protože jenom tak zasáhnete fanoušky či čtenáře, kteří příspěvek ještě neviděli.
Opakování vám navíc umožní využít rozdílné časy a také to, že pokud se něco nepodařilo včera ráno, tak to může být úspěšné dnes večer. Máte-li výhodu v dlouhodobě platných a stále užitečných textech (což je případ @365tipů) tak se vyplatí vytahovat i měsíce staré věci. Což je mechanismus, který tady velmi dobře funguje někdy od března. A mimo jiné slouží i k tomu, že některé starší texty díky tomu projdou aktualizací či doplněním.
Co navíc, opakování s větším odstupem zajistí to, že noví fanoušci se mají šanci dozvědět o tipech, které vyšly v době kdy oni ještě fanoušky nebyly. Totéž platí i pro vaše aktivity, ať už je to Stránky, účet na Twitteru nebo obsahový web. Máte nové a nové čtenáře, na to nezapomínejte.
Chcete to celé ještě více zjednodušit?
Popravdě, taky to prostě můžete nechat být a zveřejňovat si kdy se vám zachce. Protože i to je řešení, zejména v okamžiku, kdy se nepotřebujete honit za dosahem, čteností a dalšími věcmi. Což je to nejlepší, co se vám může stát.
Zveřejňovat kdykoliv vás napadne navíc není proti ničemu. Všechny sociální sítě už proměnily jejich newsfeed z původní časové osy na algoritmickou změť. Skoro všechny už zásadně omezují dosah, takže to co platilo před pár lety už dnes prostě neplatí.