Částečně se tohle řešilo u Instagramu v Instagramu pro začátečníky v prvním článku, Co si počít s tím Instagramem poté, co si založíte účet. V zásadě by se ten článek dal vzít a jenom přepsat každé “instagram” na “twitter”, protože v těch zásadních věcech je to hodně podobné. Ale přeci jenom obrázkový Instagram vs. textový Twitter jsou na tom trochu jinak, takže to raději napsat znovu a lépe.
Než se do toho ale pustíme, tak připomenu, že zdejší Twitter for dummies soustřeďuje všechny tipy, které se týkají Twitteru. A nabízí hodně dobrý návod k tomu, jak Twitter používat – pokrývá řadu věci. Ale také je tam pár klíčových věcí, které budete muset udělat, než začnete dělat kroky popsané níže.
Především, nezapomeňte, pokud si založíte účet na Twitteru (ale kdekoliv jinde), dejte mu nejdříve duši, obsah. Není nic horšího, než začít bezhlavě sledovat další účty (lidi) a neumožnit jim zjistit, kdo (či co) vlastně jste. Samozřejmě, tohle nemusí platit, pokud prostě chcete zůstat anonymní a používat Twitter jenom pro sledování. Nezapomeňte na profilový obrázek i obrázek v záhlaví, vyplnit BIO a přeci jenom zkusit nějaké ty tweety.
Hledání zajímavých účtů
Ale teď už k slíbenému tématu, jak si udělat Twitter použitelný? Stejně jako u jiných sociálních sítí zde platí, že si musíte obsah najít sami – tedy najít takové účty (lidi, firmy), kteří píší pro vás zajímavé věci. Které chcete sledovat a číst, které budete mít zájem sdílet (retweetovat) či na ně reagovat. A kteří vám nějakým způsobem budou poskytovat zábavu nebo poučení.
Twitter sám vám bude doporučovat účty k sledování. Udělá to hned na samém počátku, což je dost diskutabilní, protože při zakládání účtu toho o vás moc neví a vy sami moc jasno nemáte. Bude to dělat ale později na základě toho koho už sledujete – což je dobré vědět. Výběr sledovaných ovlivní tipy na další zajímavé lidi. Takže se nebojte ony tipy na to koho sledovat využívat. Pokud daný účet nebude to pravé, tak ho prostě odsledujete, tohle je na Twitteru normální, není to Facebook.
TIP: Twitter pro doporučování má i adresu – twitter.com/who_to_follow/suggestions – pokud toho chcete vidět víc, než jenom ty dvě/tři obvyklá doporučení v pravém sloupci (či jinde).
U doporučovaných účtů je dobré se podívat nejenom co o sobě píší (v krátkém 160 znakovém popisku), ale hlavně co píší na účtu. Projděte si o čem tweetují a jak tweetují, umožní vám to poznat zda chcete začít sledovat či nikoliv.
Populární a hodně sledované účty
Můžete využít různých žebříčků (třeba www.klaboseni.cz) nebo služby (třeba www.klout.com) k hledání populárních účtů, žebříčků, najít si tam účty o kterých jste nevěděli. Nebo se můžete podívat koho rádi čtete v novinách nebo na Internetu (blogu) a zjistit, jestli nemají účet na Twitteru – je to totiž velmi pravděpodobné a osobně Twitter mám rád hlavně pro to množství novinářů a lidí co vytvářejí zajímavý a užitečný obsah.
TIP: Vše co potřebujete vědět o blokování a tlumení na Twitteru vás naučí jak se bránit před otravnými účty a troly na Twitteru. K tomu dodám jenom to, že tlumení (mute) je jeden z nejvíce užitečných nástrojů.
Pokud někdo na koho se díváte má nějaké seznamy (lists), tak si zkuste projít i ty – nejenom že vám umožní najít nové zajímavé lidi, ale můžete sledovat rovnou celé seznamy. Řada pilných lidí na Twitteru je udržuje. O Seznamech ale viz Lists čili seznamy. K čemu to je dobré a proč vám to pomůže a pokud se na nějaké seznamy chcete podívat rovnou, tak třeba na ty moje – twitter.com/medvidekPU/lists. Ale pozor, Twitter co si pořád stěžuje, že nemá dost uživatelů, tuhle část podmiňuje přihlášením.
Dívejte se kdo sleduje koho a kdo s kým mluví
Když už jdete zkoumat někoho koho chcete sledovat, tak se také podívejte koho sleduje on případně kdo ho sleduje – můžete tak snadno najít další zajímavé účty/lidi. Stejně jako bývá dobré si prohlédnout s kým komunikuje – je to nejlepší způsob jak najít aktivní účty, tedy lidi/firmy, které opravdu Twitter používají jinak než pouze pasivně.
To kdo s kým mluví (a o čem) je dobré sledovat i později, rozklikávat si konverzaci (málokdo tuší, že tweety tvoří vlákna) a zjišťovat kdo další se zapojil. Je to dobrá cesta jak objevovat i později další účty.
TIP: V Mohu nějak vydělávat peníze na mém Twitteru? se dočtete trochu víc o tom, jak může případně Twitteru fungovat coby marketingový, reklamní i prodejní nástroj. Ať už pro osobu či firmu.
Na Twitteru se hvězdičkuje srdíčkuje, je to (dnes už prakticky) totéž jako Líbí, dřív to bylo i jenom “odložení na později”. Místo sdílení se zde “retweetuje”. Bývá dobré se dívat co jiní lidé srdíčkují (Líbí) a retweetují, opět vám to umožní najít další zajímavé účty.
Follow Friday a doporučování, hashtagy a vyhledávání
V Co je to ten Follow Friday aneb #ff a #ffcz na Twitteru se dočtete o tom, proč je pátek na Twitteru zvláštní den. A proč je v pátek dobré se pozorně dívat na hashtagy #ff a #ffcz. Samozřejmě hashtagy (jak na ně najdete zde) vůbec mohou být další klasickou cestou, jak najít lidi, kteří píší (tweetují) o věcech, které vás také zajímaví. Zmíněné Follow Friday se nepoužívá jenom v pátek, byť je k tomu pátek tak trochu předurčený.
Hashtagy jsou vhodné téma ke zkoumání v řadě služeb, které umožňují Twitter lépe používat či analyzovat (i váš vlastní účet má nějaké ty analytické informace).
TIP: maximální počet sledovaných účtů je 5000 (zvýšení ze dvou tisíc v říjnu 2015), pokud budete chtít sledovat více účtů, musíte mít dostatek sledujících. Nadále platí i to, že pokud příliš rychle nabíráte sledované, nebo opakovaně dáváte follow/unfollow, tak vás může Twitter začít porůznu blokovat.
Ve vyhledávání naštěstí lze hledat nejenom hashtagy a není to tak zoufale nepoužitelné jako na Facebooku – nabízí se řada možností jak najít další účty, zkuste si čas od času hledat to co vás zajímavé a podívat se, kdo o tom samém také tweetuje.
Nebojte se sledovat zahraniční účty a “zapomeňte” na přátele
U Twitteru je vhodné si uvědomit, že to není (zejména v Česku) masově používaná sociální síť (jako Facebook) a budete tedy mít dost problém najít právě vaše přátele – nejspíš Twitter nemají. Proto je daleko lepší na Twitter pohlížet jako na příležitost najít nové zajímavé lidi než na tvoření klasického sociálního kruhu. A také se nebát, pokud na to máte jazykové schopnosti, sledovat zahraniční účty.
Twitter je jedno z nejlépe fungujících novinářských a zpravodajských prostředí. Pokud chcete vědět něco ještě dřív než to bude v novinách, tak je to právě Twitter, kde se to dozvíte.
Věnujte čas vlastním oznámením / upozorněním / notifikacím
Dívejte se do Oznámení, zjistíte tam kdo vás začal sledovat, ale také kdo vás retweetnul. dal hvězdičku na váš tweet nebo vás zmínil. Noví sledující mohou být zajímavé pro to abyste je začali sami sledovat. Stejně jako další aktivity vám možná pomohou najít někoho o kom jste doposud nevěděli.
Mimo to vás upozornění přivedou k tomu, že budete moci reagovat na dotazy či zmínky (připomenu, že Twitter bohužel má také nějakou tu interní poštu, DM neboli přímé zprávy).
TIP: V Jak získat (a získávat) nové sledující na Twitteru? najdete hodně důkladný pohled na to, jak dlouhodobě pracovat s účtem na Twitteru s ohledem na sledující.