Měli byste vědět, že šest měsíců (pozor, čtěte dále) neaktivní účet na Twitteru může Twitter smazat. To jestli to udělá je otázka, protože řada lidí má mrtvé účty už dlouho, ale stejně tak najdete lidi a firmy, kterým účet zmizel. Neaktivita v tomto případě je nesnadno definovatelná, sám Twitter na to má v nápovědě stránku Inactive account policy to vypadá tak, že musíte alespoň jednou za šest měsíců něco na Twitter vložit. V praxi, velmi pravděpodobně, prostě stačí abyste se přihlašovali. A čistě teoreticky by do toho měl Twitter počítat i to, že používáte nějaké to software pro přístup k Twitteru.
Někdy v květnu/dubnu 2023 Musk ale zásadně změnil podmínky. Nově tvrdí, že se musíte přihlašovat alespoň jednou za 30 dní. Pokud ne, tak váš účet může být smazán.
Twitter posílá e-mailem varování o neaktivitě, ale spolehnutí na to není. Jak vypadají se můžete podívat níže, ale právě u tohoto varování je zajímavé to, že přišlo po asi třech měsících neaktivity – což napovídá hlavně na to, že se prostě Twitter snaží neaktivní uživatele dostat zpět.
Jak je to u (některých) dalších internetových služeb?
Google (Gmail, atd.)
Google řeší neaktivní účty s pomoci Inactive Account Manager (nápověda) kde si je možné nastavit jak se má zacházet s neaktivními účty. Nejenom s ohledem na případné rušení, ale hlavně na případné předání účtu někomu blízkému (v případě nemoci, úmrtí, atd). V Inactive Account Manager si můžete nastavit za jak dlouho se má účet považovat za neaktivní – maximálně je to 18 měsíců.
V květnu 2023 ale došlo ke změně: Google zkrátil dobu neaktivity pro smazání účtu na dva roky. Na konci tohoto roku navíc skutečně začne mazat takovéto účty a to kompletně, obsah, e-mailovou adresu, účet samotný. S výjimkou těch, které jsou spojené s videi na YouTube. (Google)
Jak udržet účet u Google aktivní? Přihlásit se alespoň jednou za dva roky. A také například:
- Přístup a použití e-mailu
- Použití Google Drive
- Sledování YouTube videa
- Stažení aplikace z Google Play Store
- Vyhledávání
- Přihlášení přes Google k jiné službě
- Platíte si, například, Google One
Ještě komplikovanější je to u Fotky Google. Ty musíte používat samostatně (přihlašovat, použít aplikaci, zobrazovat, sdílet, vytvářet alba/fotoknihy, zálohovat fotky nebo videa) jinak hrozí po dvou letech smazání obsahu čistě Fotek Google.
Facebook, Instagram
Facebook neaktivní účty nijak neřeší, nechá je být, Včetně účtů zemřelých lidí, ke kterým pozůstalým neumožní přístup a vznikají z toho obrovské problémy (viz Do poslední vůle přidejte přístupy k účtům na Internetu).
Instagram nijak blíže neurčuje po jaké době zruší neaktivní účet, ale je jasné, že to může udělat kdykoliv se mu zlíbí.
Microsoft
Microsoft (a jejich původní LiveID) a s tím spojené služby vyžadují abyste se k účtu přihlásili alespoň jednou za 365 dní – pokud to neuděláte, bude smazán případný k účtu připojený e-mail. Samotný účet bude smazán po dvou letech neaktivity.
Pozor na zpřísnění z léta 2019, viz Microsoft bude nově účty mazat po dvou letech neaktivity.
POZOR: Měli byste vědět, že jména účtu zrušených pro neaktivitu jsou běžně recyklována, tedy po určité době od zrušení se vaše původní e-mailová adresa může stát e-mailovou adresou někoho úplně jiného! Gmail to ale například nedělá, ale je to poměrně výjimečný přístup.
Seznam.cz
Seznam.cz případné zjištění kdy a jak maže účty nijak neulehčuje a navíc to má, podle těch střípků co najdete, běžně pro každou službu jinak. Spolužáci.cz například nejspíš po dvou letech neaktivity, v Smluvních podmínkách bylo původně v bodě 5.3 uvedeno, že šest měsíců (bylo nutné se tedy alespoň jednou za šest měsíců přihlásit do některého ze Serverů). V roce 2023 už bod 5.3 neexistuje a jasno tedy není.
Další služby
Dropbox v podmínkách užívání najdete 12 měsíců pokud na účet nebylo přistupováno. V roce 2023 ale v podmínkách nic není uvedeno.
Apple a jejich AppleID určuje v podmínkách užíváni také 12 měsíců.
WordPress.com podle všeho neaktivní účty nemaže a dokonce není ani možné chtít sami, aby váš účet byl smazán.
WhatsApp má velmi krátkou dobu, neaktivní účty maže po 120 dnech. Dost zásadně nepříjemná vlastnost.
Bylo by možné pokračovat s dalšími a dalšími službami, ale určitě pochopíte, že sestavit dlouhý a vyčerpávající seznam by trvalo hodiny a hodiny – zejména proto, že najít informace o zacházení s neaktivními účty je poměrně obtížné.
Důležité je, že pokud používáte nějakou službu na Internetu, měli byste si zjistit, jak to je s pravidly pro neaktivní účty. Ať o tu službu nepřijdete třeba jenom proto, že má nastavená příliš striktní pravidla.
Je také důležité vědět, že některé služby pravidla mají, ale účty nakonec stejně nemažou (protože je pro ně lepší mít aspoň nějaké účty), nebo je jenom deaktivují a schovají.
Neméně důležité je pamatovat na výše zmíněnou recyklaci, protože pokud někdo po vás získá e-mail, tak to může znamenat, že s jeho pomocí může získat přístup k vámi dříve používaným službám. Nebo dostávat poštu, kterou rozhodně dostávat nemá.