Pro Twitter už by tu byl tip s třiceti užitečnými službami pro uživatele Twitteru, takže je čas to napravit pro Facebook, zejména tedy když i Google už má svůj tip v podobě Užitečné odkazy týkající se Google. O některých jste ani možná nevěděli. Takže jdeme na to.
Ale vlastně, ještě než začneme – následující přehled obsahuje několik desítek užitečných odkazů na věcí týkající se Facebooku. Zdaleka ale určitě nejde u úplný přehled, takže pokud narazíte na něco co chybí, nebojte se dát vědět.
Věci týkající se Stránek na Facebooku
Vytvoření Facebook Page (Stránky) – www.facebook.com/pages/create/
Toto je samozřejmě dostupné přímo z Facebooku, tedy pokud si například zobrazíte tok zpráv od vašich přátel a stránek, kterých jste fanoušky – v levém sloupci se občas objevuje a mizí odkaz, který vás dovede přímo sem. Založení Stránky je dostupné i v menu vyvolatelném šipkou vpravo nahoře. A je vhodné připomenout, že tu máme Jak používat Facebook pro marketing – praktická příručka, kde se o založení a správě Stránky dozvíte spoustu dalších věci.
Nastavení krátké adresy (URI) pro váš osobní účet – www.facebook.com/username
Dříve důležitá adresa, kterou jsem si nikdy nedokázal zapamatovat (pořád jsem chtěl psát /uri nebo /url). Pro Stránky to hledejte v Nastavení pro stránku.
Platform Insights – centrála aplikací – www.facebook.com/insights – někdy v roce 2020/2021 zmizelo a přesměrovává na Business Manager a tamní výběr pokud jich máte víc – business.facebook.com/select
Zobrazuje seznam všech Facebook Pages a Aplikací, které spravujete. A umožňuje přístup k statistikám (Page Insights jsou samozřejmě dostupné přímo z konkrétní Page). Pokud své weby doplníte o odpovídající META informace, můžete si do Facebook Insights „napojit“ i vámi spravované weby a sledovat jejich (Open Graph) statistiky.
Vývojářské a webdeveloperské věci
Facebook Social Plugins – developers.facebook.com/docs/plugins
Je základním rozcestníkem ke všem sociálním plug-in prvkům. Nejdůležitější a nejpoužívanější je samozřejmě klasický Like Button a Page Plugin. Pro pokročilejší je vhodné se podívat na Comments Plugin.
Facebook Developers – developers.facebook.com
Je místem, kde začít pokud vyvíjíte cokoliv pro Facebook. Je dobré si pamatovat, že dokumentace k Facebooku je hodně rozsáhlá. A taky bohužel velmi často hodně zmatená a často neaktuální. Hodně se může hodit Technical Documentation, The Graph API
Bug Tracker – developers.facebook.com/bugs a
Platform Status – developers.facebook.com/status respektive Graph API Status.
Se bude hodit, pokud vám něco nebude fungovat. Možná je to chyba, možná je už nahlášená. Právě to můžete v Bug Tracker-u zjistit. To druhé, tedy Platform Status vám pomůže zůstat duševně zdrávi. Můžete tam totiž ověřit, že chyba není u vás, ale prostě něco zrovna nefunguje Facebooku.
Facebook Developer Tools nyní spojené s Developer Support– developers.facebook.com/tools-and-support
Opět hodně užitečný odkaz. Zejména různé testovací nástroje se budou hodně hodit. A URL Linter (nyní URL Debugger) poslouží tam, kde si nejste jisti, zda doplněné OG značky na vašem webu jsou opravdu v pořádku.
Graph API Explorer slouží ke zkoumání a testování Graph API.
Object Browser slouží k prohlížení objektů, které jste si vytvořili v rámci Object API
JS SDK Console je testovací konzole pro zkoušení JavaScriptu
Access Token Tool vám zpřístupní testovací uživatelské tokeny pro testování
URL Debugger (dříve URL Linter) – developers.facebook.com/tools/debug
Jedna z nejpodstatnějších pomůcek. Umožní vám otestovat, zda vaše webová stránka splňuje požadavky Facebooku z hlediska sdílení (všechny ty META značky). A zásadně pomůže v okamžiku, kdy si Facebook načetl špatné informace z webu – jenom tady totiž můžete “smazat” to co si Facebook pamatuje (pamatuje si to minimálně 24 hodin). Pokud se o URL Debuggeru chcete dozvědět víc, má vlastní tip: Co dělat když Facebook odmítá vložit odkaz na web
Inzerce a sociodemografie uživatelů
Ads Manager – www.facebook.com/ads/manage
V Ads Manageru se dostanete k účtům inzerce a následně všem kampaním, jejich správě i vytváření. Přes Ads Manager jde o “pokročilejší” postup, samozřejmě můžete ještě jít přes následující cestu. Dostupné i vpravo nahoře v menu pod šipkou jako “Manage Ads”.
Advertise on Facebook – www.facebook.com/ads/create
Toto je snazší cesta k vytvoření inzerce, ale také užitečná pomůcka k tomu jak rychle zjistit nějaká čísla. Zde si můžete pomocí nastavení cílení zjistit třeba kolik žen z Česka je na Facebooku. Dostupné i vpravo nahoře v menu dostupném pod šipkou jako “Create Ads”.
Facebook Audience Insights – www.facebook.com/ads/audience_insights
Extrémně užitečná pomůcka, kde se dozvíte nejenom sociodemografické údaje o jednotlivých zemích, ale třeba i to, jaké nejoblíbenější Stránky v zemích mají. Trochu více v článku Velký pohled Facebooku na české uživatele: co mají nejvíce v oblibě? na Lupa.cz.
Image Text Check (dříve Grid Tool) – https://www.facebook.com/ads/tools/text_overlay
Pokud chcete v inzerci na Facebooku používat v obrázku text, tak už asi víte, že sice můžete obsadit textem více jak 20 % plochy obrázku, ale bude vás to stát dosah. V testování může trochu pomoci tato pomůcka.
Moderační a editační pomůcky
Graph Editor – www.facebook.com/editor
Pokud chcete pomoci udržovat mapové podklady Facebooku pro jeho Places (Místa), tak Graph Editor je to správné místo. Zde můžete navrhovat opravy pro záznamy v Facebook Places.
Comment Moderation Tool – developers.facebook.com/tools/comments
Pokud na svém webu používáte Facebook Comments (komentářový modul), tak tuto adresu budete potřebovat pro nastavování prvků a pokročilejší práci s komentáři.
Věci co nejsou přímo od/na Facebooku
Apigee API Console – app.apigee.com/console
Ideální pomůcka pro ladění Open Graph „dotazů“. Umožňuje testovat a zkoumat – ať už v „anonymní“ režimu, nebo v autentizovaném – ideální pomocník pro vývoj. Neslouží ale jenom pro Facebook, přístup k ladícím nástrojům pro API je zde pro desítky dalších služeb.
The Open Graph Protocol – opengraphprotocol.org
Sice také není na Facebooku, ale není dobré ho vynechat. Facebook totiž Open Graph nevymyslel, takže je dobré mít originální dokumentaci.