Hashtagům se @365tipů už věnovalo v jednom obecném tipu (Štítky (i hashtagy) jsou dobrá cesta k zprostředkování obsahu i dalším věcem) a také v pár souvisejících (třeba TIP #002 co hovořil o hledání na Twitteru). Samozřejmě mají hashtagy i zdejší vlastní štítek: Hashtag. A budeme se jim věnovat ještě párkrát, protože je dobré je vysvětlit i pro jednotlivé sociální sítě.
Je dobré to říci hned na samém počátku. Facebook byl skoro posledním, kdo implementoval hahstagy (v červnu 2013, po Facebooku už byl jenom Google+). A prakticky se nevyplatí je na Facebooku používat, jsou implementované mizerně.
Facebook je neumí najít, uživatelé Facebooku je ignorují a část dokonce nesnáší. Pokud je tedy budete chtít opravdu používat pro (například firemní) marketing, tak budete zklamaní. To co s hashtagy jde dělat na Twitteru nebo Instagramu tady nečekejte.
Skutečnost je, že příspěvek bez hashtagu bude nejspíš fungovat lépe, než když k němu přidáte hashtag. Přidáte-li hashtag (či dokonce hashtagy), bude to mít negativní dopad zapojení (engagement)
Velmi výrazně také platí, že čím více hashtagů použijete, tím větší dopad na zapojení to bude mít. V praxi? Nepoužívejte více než dva hashtagy na příspěvek.
Co byste ještě měli vědět o hashtazích na Facebooku
- Tvoří se stejně jako kdekoliv jinde, “#” následované klíčovým slovem ze znaků běžně podporovaných i jinde – znaky, číslice, podtržítka.
- Nemají žádná délková omezení ani není omezen počet hashtagů v příspěvku či komentáři
- Hashtag se promění v klikatelný odkaz, který “najde ostatní příspěvky s tímto hashtagem”
- Vyhledávání hashtagů nefunguje v komentářích, což je dost zásadní problém pro využití v marketingu a využití vůbec
- Výsledky vyhledávání jsou chaoticky tříděny a filtrovány podle vnitřního algoritmu Facebooku
- Ve výsledcích vyhledávání se běžně vůbec neobjeví to, co jste si jisti, že jste sami vytvořili
- Použití vyhledávacího políčka nahoře pro hashtag jen výjimečně vede na hashtag, “#” se totiž víceméně ignoruje
- Obejít neochotu hledat můžete pomoci http://www.facebook.com/hashtag/semnapistehashcohledate odkazu použitého ručně. Například jako https://www.facebook.com/hashtag/365tipu
Pochopili jste správně, že hashtagy na Facebooku prostě nefungují. A jak už jsem napsal, je zde ještě to, že BFU (běžní facebookoví uživatelé) vůbec netuší k čemu hashtagy jsou. A řadu z nich hashtagy vytáčí.
Pamatujte, že jakkoliv hashtagy dobře slouží na Twitteru či Instagramu, ani tam nemají jednoduchý život – je nutné je vždy správně volit, vyhnout se háčkům a čárkám, nevymýšlet nové, nepřehánět to s jejich výskytem v jednom příspěvku, atd.
K hashtagům si nastudujte i Vlastní někdo hashtagy? Mohu používat jaký hashtag chci?
Proč by konference či akce měla mít hashtag a jak s ním pracovat vám ukáže jedno praktické využití hashtagů.
TIP: Hashtagům se @365tipů už věnovalo hlavně v souvislost s Instagramem (jak hledat víc hashtagů současně, Instagram a hashtagy) nebo tak nějak všeobecně (jak se píše hashtag, jak přidat hashtag do příspěvků, štítky a hastagy coby prospěšná pomůcka) a také Twitter (vyhledávání hashtagů). Tak neváhejte číst.