Je to tak, když jsem nastavoval 365tipu.cz, tak jsem zcela záměrně deaktivoval možnost komentovat přímo pod články. Totéž jsme udělal už hodně dávno i na jiných webech, byť někde ještě z nostalgie nechávám prvek fb:comments, tedy komentářový prvek Facebooku.
Odpověď na otázku zda potřebujete na obsahovém webu komentáře je zpravidla jednoduchá. Komentáře na webu nepotřebujete. Výjimkou mohou být weby, které jsou spíše komunitní, nebo kde komentáře mají význam, funkčnost. Takže to samozřejmě neberte jako všeobecně platné pravidlo.
Proč není potřeba/vhodné mít komentáře?
Důvodů proč vynechat komentáře je hodně, opravdu hodně. A zpravidla převažují nad důvody, proč komentáře mít.
- Obsahově komentáře nejsou žádoucí, měli byste je vyjmout z indexování vyhledávači, musíte se postarat o deaktivaci odkazů, doplnit “nofollow”
- Moderace komentářů je problematická, časové a lidsky náročná, dříve nebo později se objeví obsah, který je nepřijatelný
- Nepřijatelný obsah je sice nutné mazat, ale vždy je to cesta do pekel. A i když nemažete, stejně vám nikdo nevěří, že nemažete.
- Záplava komentářů je spam, masírka ega komentující, troling, nesmysly, útoky a šum. Užitečných věcí je příliš málo na to, aby to k něčemu bylo.
- V době sociálních sítí se komentování přesunulo, hledejte ho pod nasdílenými/retweetnutými odkazy, realita je, že právě tam byste měli hlavně reagovat.
TIP: V Jak se bránit proti komentářovému spamu na blogu/webu? zjistíte, že mít na webu komentáře neochráněné proti spammerům může být dost zásadní problém.
Mýty týkající se komentářů
- Komentáře zvyšují návštěvnost, lidé déle setrvávají na webu, lépe se mi bude prodávat reklama. Jeden z nejčastějších mýtů. Počet komentujících je velmi nízký, reklama je nezajímá (dost často ji nenávidí a blokují, neklikají na ni) a nemoderované diskuze ve skutečnosti odrazují tu část čtenářů, která na něco takového není zvědavá
- Komentáře nabídnou další obsah pro vyhledávače, prospívají SEO je také krásný mýtus. Komentáře jsou ve skutečnosti odpad, pro indexování se nehodí a je potřeba je z indexace vyjmout. Hrozí, že zaplevelí index nesmysly a vaše skutečné SEO aktivity poškodí.
- To, že za komentáře provozovatel nezodpovídá, píší to jiní lidé je mýtus občas i vražedný. Nezodpovídá za ně až do okamžiku, kdy se dozvěděl o protiprávním jednání. A za problém s tímhle spojené to rozhodně nestojí.
- Komentáře není potřeba moderovat může samozřejmě být realita, ale rozhodně to nikam nevede. Problém na druhou stranu je, že komentáře moderovat nejde. Množství práce a času na to vynaložené vám stejně nikdo nezaplatí
- Komentáře obsahují hodnotné názory a postřehy by byla pravda, kdybychom se bavili o nějakém komunitním webu, který nebude přitahovat obvyklé komentátory.
Sečteno, podtrženo?
Dělejte si to s komentáři samozřejmě jakkoliv chcete. Já po těch mnoha letech života s komentáři vím, že komentáře mít nechci ani je nepotřebuji. Přiznám se i k tomu, že se mi až po mnoha letech podařilo naučit, že si jich nemám všímat. A že nejlepší co s nimi udělat (třeba na Lupě) je, zcela je ignorovat.
TIP: V Mám číst komentáře na mém blogu či pod mými články? se na tohle vše můžete podívat ještě z opačné stránky. Tedy jestli, když už je máte, stojí za to je číst.
Na druhou stranu, to že jde komentovat na Facebooku či Google+ je výborné v tom, že tam můžete nechat přátele či sledující se navzájem hádat. A nemusíte dělat vůbec nic. Maximálně to občas můžete trochu přiživit.
A proto mám komentáře rád, ale na obsahovém webu je nedoporučím.