Vkládat/zveřejňovat příspěvky na sociální sítě je nejlepší v době, kdy jsou na nich vaši fanoušci. Nic samozřejmě nezkazíte, pokud se zaměříte na ranni hodiny (8:00 – 9:00), čas po obědě (12:00 – 13:00) a (hlavně) večer (19:00-21:00). Zejména večer je čas, kdy málokdy můžete něco nějak zkazit nebo minout – večer je na Internetu i sociálních sítích provozní špičkou.
Může se samozřejmě stát, že právě ti vaši fanoušci jsou online v jiné hodiny. Stačí si představit jak hodně se mohou lišit matky s dětmi od žáků/studentů chodících do školy. Nebo člověka, který v zaměstnání sociální sítě používat nemůže (řidič, například). Nemluvě o tom, že můžete mít například hodně fanoušků v zahraničí a velkou roli může hrát časové pásmo.
Klout – www.klout.com – byla jednou ze služeb, která vám může pomoci.
POZOR: Klout přestal někdy v roce 2018 existovat, takže už jen historická připomínka. Plus pár zmínek o principech
Řekne vám tři nejlepší časy, kdy byste měli přispívat na sociální sítě. Pro @365tipu mu vyšlo 10:45, 15:45 a 18:15. Což na první pohled působí dost zvláštně ale zde je vhodné si něco uvědomit. Veškeré služby, které vám “spočítají” kdy je nejvhodnější čas na psaní příspěvků na váš sociální profil, vycházejí z aktivit fanoušků, tedy toho jak lajkovali/hvězdičkovali, sdíleli či komentovali (v pokročilejší podobě i kdy v rámci dne přispívají na své profily).
DŮLEŽITÉ: Žádná ze služeb nemá přístup k tomu, kdy jsou vaši fanoušci skutečně online, ani kdy se jim konkrétní příspěvky ukazovaly či nikoli (tedy kdy pouze četli).
TIP: V Kdy nejlépe zveřejňovat příspěvky na sociálních sítích (ale i blozích a webech)? je k dispozici pár tipů na nejvhodnější časy v rámci dne, ale je k tomu nutné dodat to, že od doby zásadně algoritmických newsfeedů a omezování dosahu se zabývat příliš tím “v kolik hodin” zveřejňujete není podstatné.
Na Facebooku máte k dispozici přímo Insights, analytické informace Stránky
Pro Stránku na Facebooku můžete využít přímo tamních Insights, tedy analytických informací o Stránce. Najdete tam interaktivní graf, který vám umožní zkontrolovat si každý den v týdnu a křivku, kdy jsou vaši fanoušci online – tedy aspoň to je to, co by křivka měla ukazovat. A podle toho se můžete rozhodnout, kdy je nejlepší přispívat na Facebook.
Není marné zkusit si to otestovat
Nebojte se testovat, zkoušet kdy nejlépe příspěvky zabírají – po pár týdnech střídání různých denních dob v rámci týdne můžete přijít na to, kdy příspěvky nejlépe zabírají. Celé to má samozřejmě jeden zásadní problém, ne všechny příspěvky budou stejně úspěšné, takže můžete narazit na značné zkreslení právě vlivem neúspěšných příspěvků – budete totiž moci opět vyhodnotit zejména interaktivitu (engagement), ale nezapomeňte se na Twitteru i Facebooku dívat na dosah příspěvků – ten totiž určuje, kolik lidí příspěvek vidělo.
TIP: V Jak často přispívat na firemní sociální sítě? Šest užitečných pravidel najdete sadu užitečných pravidel, které vám pomohou lépe pochopit jak to je s četností přispívání.
POZOR na jednu zásadní věc, která má vliv právě na popisované téma – algoritmický newsfeed, zejména zrušení přirozeného sestupného zobrazování příspěvků podle data zveřejnění znamená, že volba “vhodné” času je občas poměrně málo podstatná.
Vhodné časy mohou najít i další pomůcky
Pokud pro správu sociálních sítí používáte jiné pomůcky, tak je dost možné, že umí něco podobného – tedy na základě dostupných dat vyhodnotit vhodné časy k přispívání. Většina z nich, jak sami uvidíte, se týká hlavně Twitteru.
SocialBro má zdarma dostupnou podobu (do 5000 fanoušků). A vedle určení nejlepších časů umí i leccos jiného. Report od SocialBro je navíc poněkud důkladnější (viz následující obrázek), ale i zde připomenu – @365tipu má zatím příliš málo tweetů, málo fanoušků a pouze necelý měsíc dat.
Hootsuite je velký a šikovný nástroj na správu sociálních sítí – uvnitř najdete Autoschedule funkčnost, která umí vybírat nejvhodnější čas. Stejně tak je tam k dispozici analytický nástroj, který vám potřebné ukáže.
Buffer o kterém už na @365tipu byla řeč (a který zde používáme) nic takového automaticky nedělá, ale navrhuje jak to otestovat.
Tweriod je přímo určený k výběru vhodného času. Pokud se vydáte zkoušet, tak ve jméně nesnáší cokoliv co není čisté ASCII. A je trochu vlezlý co se týče snahy o to, abyste ho sledovali. Nečekejte také, že se výsledek dozvíte brzo. V roce 2019 už neexistuje
Jedna z nejlépe vypadajících pomůcek? Followerwonk
Followerwonk můžete přes Analyze a výběr Analyze their followers použít k zjištění, kdy vaši sledující jsou aktivní – pro @365tipu je zajímavé, že doporučuje tweetovat devětkrát denně. Což je, mimochodem, také jeden ze zásadních rozdílů mezi Twitter a Facebookem. Na Twitteru hodně často, ne Facebooku méně. Na Followerwonk je dobré to, že navržené časy vám umožní nastavit rovnou v Bufferu.
Rok 2015 první, únor 2019 druhý.
Pustil jsem Followerwonk na @MedvidekPU – je tam dost tweetů, tweetuje se často, sledujících je přes devět tisíc. Výsledná data jsou tedy přeci jenom poněkud přesnější. A jak je možné vidět, tak potvrzují to, co nějak tak vnitřně používám 8:00-9:00 a 19:00-20:00. Takový je (může být) česko-slovenský Twitter.
Graf v únoru 2019. Rozdíl hlavně v 12 500 sledujících. I tady doporučuje devětkrát denně.
Nezapomeňte na možnost opakovat příspěvky
V zahraniční běžná praxe, zejména na Twitteru je, že příspěvky opakujete v různé časy a různé dny – jedině tak se totiž dá zajistit, že “zasáhnete” více fanoušků. Není to samozřejmě bez rizika, protože ti aktivní možná uvidí příspěvky opakovaně. Osobně jsem na @365tipu zvolil opakování příspěvků – ale dávám vědět, že je to opakování. A protože většina “živých” a “aktuálních” zveřejnění je odpoledne nebo po sedmé hodiny večer, tak “Opáčko” se odehrává ráno okolo osmé.
Podrobněji? Opakovat či neopakovat příspěvky na sociálních sítích? vám vysvětli lépe tu podstatnou věc, nesmírně důležitou nutnost opakování příspěvků. Prostě jednou zveřejnit nestačí.