Čas přidat do slovníčku výrazů a zkratek další dva důležité a často se objevující kousky. Narazíte na ně často v článcích týkající se marketingu a jsou vlastně docela jednoduché.
B2B znamená Business to Business a vyjadřuje to, že nějaké to podnikání se týká vztahu mezi firmami. Vaším zákazníkem je firma, nikoliv “koncák”. V Česku je častý ekvivalent slovo velkoobchod a nejčastější příklad je někdo kdo prodává zboží firmám, které to zboží až poté prodávají koncovým zákazníkům, spotřebitelům.
B2C znamená Business to Customer a říká to, že obchodujete s koncovými zákazníky neboli “koncáky”, spotřebiteli.
Existují ještě další (ale poměrně málo používané) varianty -například C2B (Consumer to Business), C2C (Consumer/Custome to Consumer/Customer), C2G (Customer to Government), B2G (Business to Government).
Zajímavé na B2B vs B2C je hlavně to, jak hodně se liší v řadě aspektů podnikání – získávání zákazníků je jedna z oblastí kde je rozdíl největší. Ovlivňuje to ale i výběr vhodných marketingových a reklamních nástrojů. Zásadně se často liší i informační systém a zpracování e-shopů.
TIP: ‣ Jazykový koutek je místo, kde najdete řadu dalších zkratek a termínů