ROI je zkratka z angličtiny, Return on Investment, v češtině tedy návratnost investic (případně i návrat investic). Nic zázračného, prosté kupecké počty, které prostě znamenají, že pokud něco děláte a vkládáte do toho peníze (ale třeba i čas), tak vám ta činnosti musí vrátit zpět alespoň totéž, co jste tam vložili.
ROI vás bude zajímat vždy a všude, kde nechcete podnikat se ztrátou. Ideální návratnost investice je taková, že se vrátí několikanásobek toho, co jste do něčeho vložili. Záleží samozřejmě na tom, jak rychle, protože rychlost návratu je také poměrně podstatná. Investovat do něčeho totiž může znamenat i to, že nějakou dobu žádné zisky nebudou, o to více ale musí být později, aby se vám vrátila počáteční čistě investiční fáze.
ROI dost hodně souvisí i s dalším zajímavým a podstatným tématem v reklamě – výkonnostní reklama totiž umožňuje, abyste si velmi dobře spočítali, zda peníze do reklamy vložené přinášejí nějaký výsledek. Ale o tom vlastně už byla řeč v Co je to Výkonnostní marketing? Aneb proč (ne)vyhazovat peníze z okna a právě spočítání návratnosti investic do (zejména) PPC reklamy by mělo být jedním ze zásadních kroků.
Návratnost investic ostatně očekávají i investoři, kteří se rozhodli vložit peníze do nějakého startupu, nové firmy. Byť tam je vhodné dodat, že existuje velké riziko toho, že se něco takového nepovede.
Poměrně často se ROI udává v procentech a je prostě založené na čistém zisku vyděleném investici (vloženými penězi).
U čistého zisku nezapomínejte, že jde o hrubý zisk mínus náklady. Právě u správného započítání nákladů je možné nejenom nepříjemně chybovat, ale také je možné velmi kreativně manipulovat v okamžiku, kdy se někdo chce pochlubit lepším ROI než je realita. Celé je to navíc možné zkomplikovat nevhodnou volbou časového období ve kterém ROI budete chtít počítat.
Právě volba časového období pak bude znamenat, že výpočty ROI se budou velmi lišit – za celou firmu či startup budete zpravidla počítat ROI za delší časové období (rok i roky), v případě reklamní kampaně pak za velmi krátké období kampaně. Ještě složitější to bude, když budete chtít spočítat (například) návratnost investic nového webu – objeví se tam ještě další komplikace, co všechno započítat do toho co nový web přinesl (a zda vůbec něco přinesl).
TIP: ROI míří do Jazykového koutku. K řadě dalších cizích slov.